Universitats per la República presenta amb èxit la seva nova campanya «Ara República!»

MARIONA PUIG I MARTÍ (@_marionapuig_)

Perquè hi haurà un dia que no podrem més i llavors ho podrem tot. Citant a Vicent Andrés Estellés s’obria ahir l’acte d’Universitats per la República, plataforma que engloba els diferents agents de la comunitat universitària i organitzadora de manifestacions universitàries massives en defensa del referèndum.

Amb un Auditori del Campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra ple a vessar, i amb el record de les detencions de Jordi Cuixart i Jordi Sànchez molt present entre tots els assistents, es donava el tret de sortida a la nova campanya “Ara República!”, que defensa l’aplicació dels resultats del referèndum d’autodeterminació de Catalunya com a resposta democràtica a l’embat repressiu de l’Estat Espanyol.

Fotografia: Universitats per la República

Un pilar dels castellers de la mateixa universitat reclamant la llibertat dels “Jordis” va donar pas a les intervencions de vuit ponents representants de la transversalitat més absoluta de l’independentisme català: des de l’exdiputat de la Candidatura d’Unitat Popular Antonio Baños fins a Elisenda Paluzie, ex-degana de la Facultat d’Economia de la UB, passant pel periodista i fotoperiodista respectivament Quico Sallés i Jordi Borràs. Tots ells, però, coincidien amb el mateix missatge: cal una Declaració d’Independència per, per una banda, acabar amb la repressió i el tarannà demofòbic del Règim del 78 i, per l’altra, com a conseqüència democràtica de l’1-O i com a resposta a la voluntat popular.

Fotografia: Universitats per la República

No hi va faltar, tampoc, la dura intervenció d’Eulàlia Solé, professora a la UPF i membre de la Junta d’Òmnium Cultural, relativa a “l’infame article” a El País signat pel rector de la UPF Jaume Casals, entre altres, en què es tanca la porta a una declaració d’independència per “antidemocràtica”, es refereix al referèndum com a “consulta sense garanties” i es reclama a la Generalitat que acabi aquest camí sense sentit, que ella mateixa va qualificar d’intolerable i que es contradiu amb la participació de la universitat en l’aturada de país del dia 3 d’octubre.

Fotografia: Mariona Puig

La intervenció més esperada va ser, però, la d’Agustí Alcoberro, el fins ara vice-president de l’Assemblea Nacional Catalana i que des de dilluns ocupa el càrrec de president en funcions, a causa de la detenció de Sànchez. Alcoberro va ser molt contundent reclamant la llibertat dels presos polítics catalans, que va apuntar que “se’ls pretén utilitzar com a ostatges per escapçar les dues entitats”. Va advertir, però, que “res d’això obtindran perquè tenim relleus: la nostra pedrera és el poble de Catalunya”.

Fotografia: Mariona Puig

L’acte, que va concloure amb el Cant dels Segadors, va ser el tret de sortida de la campanya “Ara República!”, dins la qual s’emmarcaran les diverses accions que Universitats per la República preveu pels propers dies.