Una nova tecnologia permet descobrir runes d’una ciutat maia

BRITT ELVIRA (@brittelvirar)

Més de 60.000 assentaments humans de la civilització maia van ser revelats gràcies un dispositiu làser a la selva de Guatemala

Durant segles l’Antiga Grècia ha estat considerada una de les civilitzacions més “sofisticades”, però una nova investigació suggereix que la població maia podria ser igual d’avançada i complexa. Un grup d’arqueòlegs ha descobert una gran extensió de runes maies amagades a la selva de Guatemala mitjançant l’ús d’una tecnologia d’escaneig làser. Aquest descobriment es postula com una de les troballes arqueològiques més importants, i replanteja la consideració d’una de les civilitzacions més antigues del planeta Terra.

Fes clic a la imatge per veure les runes!

El descobriment va ser anunciat la primera setmana de febrer de 2018 per la Fundació Patrimoni Cultural i Natural Maia de Guatemala, una associació formada per arqueòlegs dels Estats Units d’Amèrica, de la Unió Europea i de Guatemala. Els investigadors van rastrejar més de 2.100 km quadrats a la regió de Petén, al nord de Guatemala, fins que es van trobar amb unes runes impressionants.

Aquesta troballa, realitzada per un equip de National Geographic, va ser possible gràcies a l’ús de la revolucionària tecnologia LiDAR (Laser Imaging Detection and Ranging per les seves sigles en anglès, que consisteix en la Detecció i Mediació d’Imatges amb Làser). Es tracta d’un dispositiu que, mitjançant un escaneig làser, permet determinar la distància des d’un emissor a un objecte o superfície. Aquesta tecnologia (que es va emprar des d’un avió) va permetre als arqueòlegs crear una imatge tridimensional detallada del que realment hi havia sota la superfície d’aquella zona.

Una metròpoli maia sota la densa selva

Quan els investigadors van retirar digitalment la superfície forestal de les imatges aèries es van trobar amb uns assentaments espectaculars. Més de 60.000 cases, palaus, xarxes de carreteres que connectaven centres urbans i fortificacions de defensa configuraven aquest paisatge maia que havia quedat ocult durant segles a la selva de la Reserva de la Biosfera Maia a Guatemala.

Els descobriments també inclouen quatre centres cerimonials amb places i piràmides fins a 7 pisos que pràcticament havien quedat foses entre la vegetació. A més, les imatges van revelar la presència de camps agrícoles de gran extensió i canals d’irrigació, cosa que suggereix que més de 10 milions de persones podrien haver habitat aquella zona, que són “dues o tres vegades més (habitants) del que es pensava fins ara” puntualitza Marcello A. Canuto, professor d’antropologia de la Universitat Tulane (Nova Orleans).

Dr Francisco Estrada-Belli, Thomas Garrison i Dr. Albert Lin a National Geographic (NatGeo)

No obstant això, a la investigació també es va descobrir que milers de fosses havien estat saquejades. Tot i així, eren poques les persones que sabien l’existència d’aquesta gran metròpoli maia. Segons Thomas Garrison, professor adjunt d’antropologia a la Universitat Ithaca de Nova York, la selva hauria crescut per sobre els camps i les estructures maies, fent-les invisibles a simple vista però a la vegada també conservant-les: “Aquesta selva, que ha obstaculitzat els nostres esforços per descobrir durant tant de temps, de fet ha operat com una magnífica eina de conservació”.

La revolucionària tecnologia trasbalsa l’arqueologia

El descobriment forma part d’un projecte que porta en marxa des de fa tres anys, però no ha sigut fins l’anàlisi LiDAR que s’ha revelat aquesta gran extensió d’assentaments humans maies, els quals havien quedat ocults a simple vista.

Així com va explicar Francisco Estrada-Belli, arqueòleg de la Universitat de Tulane, a la revista National Geographic: “La LiDAR està revolucionant l’arqueologia de la mateixa manera que el Telescopi Espacial Hubble va revolucionar l’astronomia”. Aquest dispositiu ha permès descobrir assentaments que passen desapercebuts a ull nu, com va passar amb les troballes dels voltants del temple d’Angkor Wat a Cambodja que també van ser revelats per LiDAR.

Aquesta tecnologia ha marcat un punt d’inflexió a la història de l’arqueologia, i en aquest cas ha mostrat com una de les civilitzacions més antigues és molt més complexa del que els experts sentenciaven. El diumenge 11 de febrer el canal NatGeo emetrà una sèrie documental sobre aquest descobriment.