Torna el FICMA a Barcelona

JÚLIA ALBACAR

Descarrega’t l’article en PDF

El Festival Internacional de Cinema del Medi Ambient (FICMA) celebra la seva 23a edició del 3 al 10 de novembre, amb la projecció de 145 documentals, curts i llargs a diferents espais i sales de cinema de Barcelona. Aquest festival, el més antic del món en defensa del medi ambient, es presenta sota el lema “#Elcanviestàenmarxa”, amb el que pretén posar especial atenció a la crisi humanitària que representa la immigració a les costes del Mediterrani. Com a novetat d’aquest any, l’organització busca aproximar-lo també a les aules a través de l’activitat “Cada aula un cinema”, per sensibilitzar petits i joves, o els qui seran les futures generacions.

Un dels espais on es van projectar 12 dels documentals va ser a la Facultat de Comunicació de la universitat Pompeu Fabra, ubicada al Poblenou. Entre altres, destaca el passi de Freightened, el llarg documental dirigit pel francès Denis Delestrac, que va comptar amb la presència del mateix director a la sala i amb qui els assistents van poder compartir una taula rodona després de la projecció.
El documental, que compta ja amb més de 20 milions de visualitzacions, parla sobre l’opacitat del shipping, és a dir el transport massiu de mercaderies a través de vaixells. Actualment, el 90% dels productes que són consumits pel món occidental són produïts fora d’aquest, i, per tant, és necessari que aquests siguin importats a través de contenidors pel mar. El problema principal que això representa és que es tracta d’una indústria molt tancada, amb molt poques empreses que ho gestionen i que passa extremadament desapercebuda per l’opinió pública. Alhora, el shipping resulta una de les pràctiques més contaminants per als nostres mars i oceans.
És aquesta desconeixença contra la qual pretén arremetre Delestrac, posant a la nostra disposició la informació necessària per conèixer fins on arriba la força d’aquest sector i les formes que tenim la població per poder controlar els productes que comprem habitualment i la seva procedència. Explicava el director, a tall d’anècdota, com abans d’entrar a la sala havia rebut la trucada d’una amiga que tenia una botiga de comestibles, i que arran del documental havia decidit no tornar a vendre productes que haguessin creuat mig món per ser produïts.
La taula rodona amb el director va concloure amb el testimoni de Rodrigo, un noi argentí, qui havia treballat durant 20 anys a un vaixell de càrrega, i narrava les dures condicions de treball que pateixen els treballadors en aquest sector. És cada cop més important, doncs, que la població siguem conscients del que implica el shipping, tant en l’àmbit humà com mediambiental.

Com el documental Freightened, la resta de projeccions busquen fer arribar als espectadors aquesta sensibilització sobre l’existència d’un problema mediambiental, amb temes tan diversos com la sequera que han d’afrontar els agricultors a l’estat de Texas (EUA) o la desaparició del salar d’Uyuni, a Bolívia a causa de l’explotació de liti.
En resum, una setmana de conscienciació per a tots els públics, sobre uns problemes que ens involucren com a societat global.

Mapa de sales i espais on es projecta el FICMA

mapa-ficma

Direccions: