Sinergies feministes contra el racisme institucional

ARES BIESCAS RUE (@aresBiescas)

Diversos col·lectius feministes passen la nit a l’Escola Massana en suport a les dones de “El racisme ens tanca”

Cent cinquanta dones de col·lectius feministes com Cortsenques Dissidents i gatamaula van dormir ahir a l’antiga Escola Massana del Raval per recolzar les migrants que hi porten tancades des de fa dues setmanes. La jornada d’ahir tractava l’especificitat del racisme en clau de gènere, després que la iniciativa «El racisme ens tanca», on hi ha una trentena de persones implicades permanentment, hagi iniciat diàleg amb l’Ajuntament de Barcelona per una millora dels drets de les persones migrants i refugiades.

Autodefensa feminista

La jornada va començar a les vuit de la tarda amb una assemblea introductòria on diverses portaveus feministes van exposar situacions on el “racisme institucional” es mostrava present en el seu dia a dia. Alguns testimonis van explicar la dificultat agregada de denunciar la violència masclista si s’és una dona racialitzada o els entrebancs per trobar feina si es porta hijab.

Tot i això, es va posar èmfasi en la necessitat d’allunyar-se de la victimització i la importància de pensar noves maneres d’autodefensa feminista en clau antiracista. També es va posar en relleu la falta d’una perspectiva descolonial en els mitjans de comunicació. La pregunta “què hauria passat si la dona de “La Manada” hagués estat migrant?» va afegir-hi reflexió.

Les experiències de les migrants i les seves reivindicacions van ressonar durant tota l’assemblea, on les visitants dels col·lectius feministes van restar escoltant. Norma Falconi, veterana activista a favor dels drets de les migrants i refugiades, va apuntar en mode d’anècdota que «era un dels primers cops que assistia a una assemblea feminista on les dones blanques callaven», un comentari que mostra la interseccionalitat i diversitat del feminisme.

Es van fer les dues. El cansament va obligar a col·locar les esterilles i els sacs de dormir. L’endemà s’havien programat un conjunt de tallers per definir accions concretes de denúncia. Els tallers van anar acompanyats de diverses performances i actuacions.

Darrera batalla

Més enllà del suport feminista, la tancada a l’antiga Escola Massana complia ahir les dues setmanes. La seva llavor es remunta 17 anys enrere, quan hi va haver protestes similars arreu del país per reclamar drets. La més sonada, que va agrupar una quarantena de persones, va ser la tancada a l’església del Pi de Barcelona i que va acabar amb l’obtenció de papers de les persones que l’integraven. Fonts municipals han explicat que el consistori ja ha iniciat una via de diàleg amb els migrants tancats a l’escola Massana, que és propietat municipal. El govern de l’Estat Espanyol no ha respost a la petició de reunió dels activistes.

Deu punts contra el racisme institucional

Els deu punts que es reivindiquen des de «El racisme ens tanca» són:

1. Obtenció de papers sense la necessitat d’un contracte de quaranta hores.
  2. Empadronament sense domicili fixe.
  3. Obtenció de la nacionalitat sense examen.
  4. Sanitat universal per a tothom.
  5. Despenalització de la venda ambulant.
  6. Drets per a totes les migrants i refugiades.
  7. Despenalització de la venta ambulant.
  8. Tancament dels CIEs.
  9. No a les fronteres.
  10. Mesures específiques per abordar la violència masclista en dones migrades.