Senyor Oca: “El català està creant una escola urbana que en dos anys serà imparable”

L’artista barceloní proper al rap i al hip-hop es consolida al panorama musical català després de guanyar el concurs Sona9 d’entre 120 participants

Videoclip de la cançó "Aigua Subterrània" del Senyor Oca. / YOUTUBE

Videoclip de la cançó «Aigua Subterrània» del Senyor Oca. / YOUTUBE

Fer-se un lloc a l’escena musical catalana és cada cop més complicat. La quantitat de bandes que neixen any rere any va in crescendo i, amb ells, la competència. Els grups novells tenen oportunitats per donar-se a conèixer, però només uns pocs són capaços d’entrar al cercle professional, bé perquè tenen un estil propi molt característic, bé perquè han seguit una trajectòria de gran insistència.

El cas del conjunt del Senyor Oca ve a ser una barreja de perseverança i un gènere musical particular. Del barri de Sant Antoni de Barcelona, el projecte musical es va formar l’any 2012. En format grup, amb DJ Gale i Deps Music, Senyor Oca es va presentar a l’edició d’enguany del concurs Sona9, organitzat per TV3, Catalunya Ràdio, iCat i la revista Enderrock. I d’entre les 120 bandes i solistes participants van sortir-ne vencedors. El seu hip-hop mesclat amb rap, amb tocs de ritmes més clàssics importats de la Jamaica dels anys 1990, els ha dut al cim del certamen de promoció musical de grups amateurs més important de Catalunya.

D’on sorgeix el nom de “Senyor Oca”?

Ve de l’adolescència. M’ho van començar a dir els meus amics i al cap dels anys vaig decidir ser el Senyor Oca. La part filosòfica del projecte és que és la imatge de la perfecció, la persona sense complexes, però que darrere d’aquesta imatge hi ha el seu aneguet lleig: el seu interior, on amaga els seus sentiments i les seves pors. Una dualitat.

Com comença el projecte de la banda del Senyor Oca?

Vaig començar en solitari, però ara mateix Senyor Oca és un projecte. El 2018 serem Senyor Oca Band. Per un costat, adoptarem el format més ortodox de hip-hop per les gravacions: un cantant, un productor i un DJ. Per l’altre, serem un DJ, un corista i jo, mes un guitarrista, un bateria i un flautista que també toca el saxo. Així ens vam presentar al Sona9 i així tocarem als concerts.

En quin moment de la teva vida et planteges entrar al món de la música?

Vaig començar d’adolescent fent rap en castellà, com feia tothom. Però un dia vaig decidir escriure en català, no per un sentit polític, sinó perquè és la meva llengua. I així va néixer el Rap de la Terra.

No us heu plantejat de canviar-vos al castellà?

No. La llengua en la qual cantem és la nostra identitat. Senyor Oca ha de ser en català per ser com som. Hi ha una cabuda en el món per a la música en català. De fet, sembla que està creant una escola urbana, cadascú amb els seu estil i els seus gustos. Pels motius que sigui aquest moviment està anant cap amunt i en dos anys serà imparable.

De què parlen, les lletres de les vostres cançons?

Els grans temes que en el fons ho enclaven tot són la crítica social, el cultiu del món intern i la naturalesa. Busco un missatge de canvi, de consciència, de positivisme o mort. Una reflexió.

I utilitzeu el rap per transmetre aquest missatge.

Nosaltres partim del rap, però també ens agraden molt altres músiques com el drum’n’bass o el reggae. Ens hem nodrit de molts gèneres: dir que Senyor Oca fa només hip-hop o que ja no en fa és mentir. Escoltar-nos és escoltar Senyor Oca. Al final el que fa un artista és la seva música.