Seguint els passos de Greta Thunberg: els ‘Fridays for Future’ arriben a Barcelona

«El 2078 celebraré els meus 75 anys. Si tinc fills, potser passin el dia amb mi, potser em preguntin per vosaltres i… potser també em preguntin perquè no vau fer res quan encara hi havia temps». Amb aquestes paraules Greta Thunberg es va dirigir a l’audiència d’una conferència de l’ONU sobre el canvi climàtic que va tenir lloc el passat desembre a Katowice, Polònia. L’activista ecològica de tan sols 16 anys des de fa uns mesos porta a terme una sèrie de reivindicacions sobre la precària salut del medi ambient del planeta.

Amb l’objectiu de despertar consciències, Thunberg va deixar d’anar a l’escola cada divendres per plantar-se davant del parlament suec i exigir mesures per fer front el canvi climàtic. El moviment que va iniciar la jove, anomenat Fridays for Future, l’estan seguint una gran quantitat d’estudiants d’arreu del món. I el passat 22 de febrer també s’hi van sumar un centenar de joves de Barcelona, amb la primera concentració espontània per a la causa que es va realitzar a la plaça de Sant Jaume, davant de l’Ajuntament.

Guillermo Chirino, un dels portaveus de Fridays for Future Barcelona, va valorar molt positivament les primeres concentracions: «Va anar millor del que esperàvem. Ens havíem reunit només una setmana abans de la primera concentració! La idea és convocar cada divendres d’aquí al 15 de març, menys el dia 8, per respectar la vaga feminista».

D’altra banda, s’espera que el dia 15 hi hagi una multitudinària manifestació de cara la gran vaga climàtica que s’ha convocat internacionalment, l’anomenada Global Strike for Future, i que serà seguida molt de prop per part de totes les organitzacions estudiantils que segueixen la plataforma.

La ràpida expansió del moviment

Les concentracions setmanals ja han arribat també a altres zones d’Espanya, com poden ser Madrid, València o Màlaga, i també a Catalunya, amb ciutats com Tarragona o Girona. En aquest sentit, segons el mapa oficial de Fridays for Future, a hores d’ara existeixen una vintena de grups estudiantils adherits a la campanya per tota Espanya. I s’espera que la llista augmenti en les pròximes setmanes.

El boca-orella ha sigut clau per la ràpida organització del moviment. Les xarxes socials també han jugat un factor primordial: en el cas de Fridays for Future Barcelona, amb poc més de dues setmanes de vida ja sumen més de 1.200 seguidors al seu compte d’Instagram.

Fridays for Future Cronologia

Fes clic per descobrir més sobre el camí de la plataforma fins a l’actualitat

Les demandes dels joves estudiants

Amb lemes com «si el planeta fos un banc ja l’hauríeu rescatat», «no cremeu el nostre futur», «hi ha més plàstic que sentit comú», o «de què serveix anar a l’escola si no tenim futur?», els joves estudiants demanen tenir en compte les mesures mediambientals necessàries per poder posar fi a l’actual situació climàtica.

Demandes_estudiants