Sant Jordi peculiar malgrat el confinament

Arreu del territori sorgeixen idees per celebrar la Diada des de casa

Enguany ens hem acostumat a fer coses que no fèiem abans. Ara estimem per telèfon i visitem museus per una pantalla. Cada dia ens enfrontem a situacions que en un altre moment, no tants dies enrere, ens haguessin semblat impossibles. Quan es va suspendre la celebració de Sant Jordi als carrers, la societat catalana es va trobar en una cruïlla.

D’una banda, hi havia l’opció de que el dia passés com passen els altres i visquéssim un dijous normal enmig d’una excepcionalitat permanent. De l’altra, la voluntat de conquistar la Diada des de les finestres i els balcons. Replegar els milers de persones que van sortir al carrer el 2019; els més d’un milió i mig de llibres venuts; i les set milions de roses venudes no és un repte fàcil. Per aconseguir-ho s’han organitzat iniciatives variades arreu del territori. Destaquen les llibreries i floristeries que, amb diferents metodologies, han decidit continuar amb la venda telemàtica.

Més que una festa

“La diada de Sant Jordi és especial, és emoció, és sentiment, és quelcom completament nostre”, afirma Joan Guillén, president del Gremi de Floristes de Catalunya. Maeta Gil Soler, propietària de la llibreria El Gat Pelut hi coincideix. “Tots necessitem una finestra oberta al món exterior”, reflexiona. “Cal mantenir les tradicions, encara que convingui adaptar-les a aquesta situació”.

Durant les darreres setmanes, les xarxes i els mitjans de comunicació s’han omplert d’iniciatives de tot tipus per a petits i grans. Entre altres, Viquipèdia ha convocat un nou concurs sobre literatura catalana i Estrella Damm ha organitzat un concert.

El Gremi de Floristes va decidir apostar fort per la Diada. Amb la campanya “Rosa de Sant Jordi a Casa” ( #rosadesantjordiacasa ) ha aconseguit sumar més de 200 establiments que, junts, han repartit més de 500.000 roses, quan la previsió era de 300.000 -un 5% de l’habitual-. A més, la rosa ha estat l’eina per homenatjar a alguns dels col·lectius més vulnerables aquests dies. En col·laboració amb l’Associació Amics dels Kitty’s s’han entregat 8.000 roses als sanitaris, administració, neteja, tècnics i pacients de l’Hospital Clínic i de Bellvitge. I juntament amb TMB han omplert de roses els seients reservats al transport públic per recordar la gent gran amb el hashtag #UnaRosaPerALaGentGran.

Un èxit aclaparador

Guillen reivindica “la flor com a vehicle de connexió”. La iniciativa ha tingut tan d’èxit que dos dies abans de Sant Jordi les floristeries ja estaven col·lapsades. També El Gat Pelut dimercres 22 al vespre publicava un tweet on agraïa a la seva comunitat el suport mostrat. “Milers de gràcies per tot el suport que ens esteu fent arribar en forma de comandes, vals, reserves i ànims virtuals. Ens esteu donant la vida! Sou la canya, de debò!”.

Les llibreries d’arreu del país han decidit apostar per Sant Jordi organitzant la plataforma Llibreries Obertes. En col·laboració amb Òmnium Cultural, centenars de botigues han decidit emplaçar als seus lectors i lectores a comprar i regalar llibres que, quan s’acabi el confinament, podran anar a buscar als seus establiments de sempre. Segons la web oficial, al final del dia n’han venut 45.506.

“L’any passat, en aquestes dates, estàvem acabant de preparar els detalls per les parades que teníem acordades al carrer”, recorda la seva propietària Maeta Gil Soler. “Preparar la logística de les caixes, el material per les taules, la carpa…”. Enguany, en canvi, prepara endevinalles telemàtiques i xerrades amb autors via Instragram Lives.

A diferència del Gremi de Floristes, el sector de les llibreries ha decidit no fer enviaments per qüestions sanitàries. Tot i això, algunes han decidit oferir aquesta opció als seus compradors a títol individual. El món llibreter català i de proximitat té el gran repte d’impulsar les vendes on-line. Gil Soler reconeix que la situació actual els ha fet fer “el cop de cap que necessitàvem per veure la idoneïtat de treballar també online”. “Ara només calen recursos per fer-ho, perquè una botiga on-line porta molta feina i demana diners que malauradament no tenim. Però sí, és el nostre repte de futur”.

Sant Jordi a les cases

Si Sant Jordi arriba a tot el territori és també pels milers d’iniciatives anònimes que s’estenen arreu: escales de veïns, associacions universitàries, escoles, centres de lleure i tantes altres entitats que fan xarxa arreu del territori.

Deba-t.org, una organització juvenil que busca fomentar el debat crític, han decidit fer una cadena de recomanacions de llibres entre els seus socis i sòcies. “Incentivem que es coneguin entre ells i a més ajudem una mica al sector de les llibreries, emplaçant a que comprin les recomanacions al comerç de proximitat”, explica Mar Estela, secretària de comunicació.

Les escoles mobilitzen petits i grans aprofitant el paper crucial que tenen en les nostres societats. Contes, propostes de manualitats adaptades a les diferents edats i concursos telemàtics són algunes de les propostes més recurrents. A casa de l’Ester Dalfó Martí han fet roses amb oueres i cartolina. “És una manera de tenir entretinguts els nens i nenes perquè hem de passar moltes hores a casa”, reconeix.

Joan Salvatella, propietari de l’Editorial Salvatella, el dia 22 preveia que la d’enguany serà una diada “inèdita, diferent i amb poc color. Esperem, però, que no amb poca lectura”. I és que malgrat l’enorme mobilització popular, llibreters i floristes miren al futur amb preocupació. L’alta estacionalitat del sector fa que aquest Sant Jordi diferent constitueixi una sèria amenaça per a la seva supervivència.