Què ha passat amb la música que escoltem?

Sarah Ardite, estudiosa de cultures mitjançant la música, emfatitza la problemàtica que suposa la globalització per les músiques populars

DSC_0031-min

Sarah Ardite és una viatgera empedreïda i exploradora d’identitats i cultures a través de la música popular. És seleccionadora musical, també coneguda com a DJ Congas. Eventualment redacta articles sobre música que li inspiren. A més, condueix el programa Músiques Sospitoses a Ràdio Contrabanda i ha col·laborat amb Pa African Space Station, RAMag, Groovalización i Afribuku, entre altres mitjans.

ANDREA LÓPEZ PASTOR (andrealopezpast)
En una entrevista amb Cetrencada, Sara Ardite va parlar de com la globalització està afectant notablement a la música del mercat musical actual, creant una jerarquització musical. La música comercial anglosaxona s’està col·locant al cim d’aquesta piràmide, deixant en segon pla tots els altres gèneres, especialment aquells que deixen entreveure les identitats culturals pròpies de cada país. “És evident que la indústria musical anglosaxona s’aprofita de les estructures que es creen a nivell global per donar suport a aquest tipus d’indústria que idiotitza les masses”, afegia.

“Hi ha una deseducació musical molt clara i estratègica”, diu de manera convincent, a causa de l’auge d’aquestes músiques en les quals es prioritzen les ventes a allò que poden aportar a qui ho escolta. “Es pot veure en els missatges del pop i el rock anglosaxó, que domina la indústria a nivell d’ingressos. El mateix passa amb el reggaeton, que té un efecte similar al de les músiques anglosaxones al món llatí.”

El seu objecte d’estudi sempre ha estat la música, per estudiar així de manera indirecte les cultures de cada país. Segons ella, tant les músiques com els missatges actuals són “pobres i simples”, de manera que comporten un “gran missatge d’ignorància  a nivell musical” en la nostra societat. Tot i així, afegeix que també hi ha “moltes plataformes que mostren el treball de música conscient i interessant”.

Aquestes són només algunes de les reflexions de Sarah Ardite respecte la música actual i l’impacte de la globalització i la societat capitalista del moment. Per saber-ne més sobre el tema, el proper divendres 17 de novembre Cetrencada publicarà un reportatge al respecte, on es podrà veure el vídeo de l’entrevista completa de Sarah Ardite i l’opinió –contràries, fins i tot- d’altres experts en el tema, com sociòlegs de la música, persones de renom dins el món musical, o fins i tot algun que altre artista català.