Professors i investigadors de la UB fan vaga per reivindicar la precarietat laboral

ELIA CUATRECASAS

El comitè TransformemUB segueix la seva lluita davant la inactivitat del la direcció del Personal Docent i Investigador (PDI) de la Universitat de Barcelona per millorar la situació del professorat. L’increment dels crèdits de docència i les condicions de precarietat dels associats són les principals reivindicacions que han portat a professors a fer vaga durant el matí.

Les problemàtiques

El Reial Decret llei 14/2012 i el punt cinquè de la normativa del Pla de Dedicació Acadèmica estableix que els professors que són funcionaris que no facin prou recerca han d’augmentar la seva jornada a 32 crèdits, és a dir, fer quatre assignatures en comptes de tres. En canvi aquells que facin suficient recerca, haurien de disminuir el nombre d’hores laborals. Pau Freixa, professor associat de la facultat de filologia, afirma que el Vicerectorat del PDI només vol aplicar l’augment d’hores i això implica que “molts associats aniran al carrer”.

La figura de l’associat és un professional de reconeguda expertesa que ha de treballar fora de l’àmbit universitari i que fa algunes assignatures dins de la universitat.  Freixa assegura que aquesta figura és «molt econòmica» i s’ha utilitzat durant molts anys per cobrir baixes de funcionaris. Això ha provocat que s’hagi superat el màxim de professors associats que estableix la Direcció General d’Universitats i que la universitat hagi d’haver acomiadat a molts d’ells.

Josep Lluís i Falcó de Transformem UB va entrar d’associat a la universitat perquè es va jubilar un catedràtic. Ha estat 14 anys com associat fent tres assignatures i cobrint quasi tot el treball que fa un catedràtic amb un sou de 500 euros al mes. Com ell, actualment més de 2.000 docents estan en la mateixa situació. Lluís i Falcó creu que  “s’ha pervertit molt la figura de l’associat i s’ha convertit en un professorat low cost “.

L’altra problemàtica són els anomenats “falsos associats”. Des de l’Administració els defineixen com aquells associats que no tenen una feina fora de la universitat. Lluís i Falcó no comparteix aquesta definició i creu que engloba més supòsits; hi ha associats que sí que fan  la seva activitat professional però a la universitat no fan la feina d’associat i fan tasques de coordinació o gestió que pel seu contracte no haurien de fer-les.

Els docents volen mostrar el seu descontentament i han convocat una manifestació a les 12.30h que s’iniciarà a Plaça Universitat fins a arribar a la Direcció General d’Universitats.