Oxford allarga el temps d’examinació per a afavorir a les estudiants dones

La universitat britànica creu que la pressió del temps afecta més negativament a les dones que als homes

ELIA APARICIO | @elia_aparicio

Els estudiants de la Universitat d’Oxford que es van examinar de matemàtiques i ciències de la informàtica l’estiu passat van tenir 15 minuts addicionals respecte del curs anterior. La mesura es va impulsar per a ajudar a les dones a obtenir notes més altes, atès que, segons apunten des de la universitat, «la pressió del temps té un impacte superior en les dones que en els homes«. Malgrat que des dels mitjans de comunicació britànics s’ha donat a entendre que només les alumnes de gènere femení podien disposar d’aquest temps extra, la universitat ha confirmat que es tracta d’una ajuda a disposició d’ambdós gèneres.

La iniciativa es va presentar com a resposta a la gran desigualtat entre les notes obtingudes entre homes i dones en les carreres de matemàtiques i ciències de la informàtica, accentuada especialment durant el període d’examens finals. No es va produir cap canvi en la llargada ni la dificultat de les preguntes, només un increment del temps d’examinació, un total de 105 minuts respecte dels 90 habituals. En conseqüència, el resultat de les alumnes de sexe femení va millorar notablement.

Des d’Oxford han defensat la mesura afirmant que «els examens haurien de ser una demostració de comprensió matemàtica i no una prova a contrarellotge». És la primera vegada que s’impulsa una iniciativa per a afavorir els resultats acadèmics d’un gènere específic. Per aquest motiu, aviat s’han fet sentir les crítiques: alguns acadèmics de la universitat ja han titllat la mesura de sexista, perquè suggereix que les dones necessiten un tractament especial en relació als homes davant d’un mateix repte. D’altres, però, han rebut la iniciativa amb els braços oberts.