Noves Metodologies del disseny, la tecnologia i la comunicació

“Odio la paraula disseny i odio encara més la de màrqueting”

ANDREA MASSOT

Descarrega’t l’article en PDF

L’Institut de Disseny de Barcelona, l’IED, va donar el tret de sortida als màsters acadèmics amb una conversa entre David Espluga, dissenyador i director creatiu del seu estudi, i Alessandro Manetti, director del centre. La trobada discutia el nou rol del dissenyador i del màrqueting a un món d’innovació tecnològica.

El dissenyador David Espluga conversant amb Alessandro Manetti, Director de l’IED Barcelona (Andrea Massot)

El dissenyador David Espluga conversant amb Alessandro Manetti, Director de l’IED Barcelona. ANDREA MASSOT

Són dos quarts de set de la tarda, el cel va perdent la claror del dia i el barri de Gràcia es va tenyint de les ombres de la nit. Però, en un dels seus carrerons, hi ha un edifici que sempre és llum. L’Institut de Disseny de Barcelona, l’IED, és d’aquells espais de parets blanques i jocs d’il·luminació que sembla no conèixer la foscor dels fanals fosos. Avui, a la Sala Magna de l’institut, just al costat de tres maniquins amb estilismes extravagants, se celebra una conferència sobre disseny, màrqueting i noves tecnologies que dóna el tret de sortida al cicle de màsters.

El convidat és David Espluga, un dels personatges amb més renom del món del disseny, que arriba per fer un “Check it out” del sector, o, en altres paraules, parlar sobre l’adaptació de la professió a un món frenètic tecnològicament que canvia les regles del joc. No obstant, darrere les seves paraules no hi ha pretensions de classe magistral. La primera fila de sofàs, en lloc de cadires, reflecteixen l’entorn informal que cerquen els organitzadors per discutir, repensar i alliberar-nos dels esquemes tradicionals amb què s’han etiquetat les disciplines creatives i el retail.

La conversa entre Espluga i Alessandro Manetti, director del centre, comença amb les cordialitats pròpies de totes les presentacions, un parell d’anècdotes i, de cop i volta, la sentència del convidat: “Odio la paraula disseny i odio encara més la paraula màrqueting”. Un petit silenci s’escampa entre l’audiència, estudiants o professors d’una de les dues disciplines. Però, amb un somriure, Espluga desplega els seus arguments i posa la majúscula al seu discurs.

Considera que el que s’està fent a dia d’avui està antiquat i critica el que considera una concepció caduca del màrqueting, on es treballa com els economistes, sobre models fixes i ja fets, sense entendre que el disseny i el màrqueting haurien de ser sinònims, en un món on Internet ho ha barrejat tot. “El màrqueting”, diu, “ha de néixer d’altres disciplines i canviar radicalment”, o estarem predestinats a ser com Nokia, que es va condemnar a si mateixa encallant-se en augmentar la resolució de les seves càmeres, mentre Apple treia al mercat un concepte d’aparell mòbil completament diferent.

Un món de les solucions

Segons Espluga, la relació entre màrqueting i disseny està en un objectiu comú: oferir solucions. En una actualitat consumidora on els individus estem envoltats de productes, el dissenyador considera que la seva funció és, precisament, trobar solucions mitjançant la creació del producte. Per això, “el disseny és empatia amb el client, ha d’entendre els seus problemes i resoldre’ls” i, conseqüentment, “s’ha de reformular el màrqueting per trobar solucions que vagin més enllà de les facultats d’economia”.

Tot seguit, Espluga sosté les seves afirmacions amb un estudi que afirma que el 80% de les marques sobren o, en altres paraules, “8 de cada 10 marques no aporten res al sistema”. Però, en un món en constant evolució tecnològica, on el que ahir era vàlid avui ja és història, com es poden formular solucions atemporals? Manetti entén que “els dissenyadors hem de plantejar hipòtesis, imaginar què passarà d’aquí 30 anys” i treballar sobre productes que ja no són estàtics, sinó que estan vius i que s’han d’anar actualitzant per aconseguir la perdurabilitat. Bàsicament, “s’han de simplificar les coses, fer que et facilitin la vida”.

A més, en un context en què tot s’ha vinculat a la tecnologia -la moda, les aplicacions mòbils, les empreses i, fins i tot, el periodisme-, “una escola de disseny no pot ser un zoo”, diu Espluga. Es postula com un defensor de la interdisciplinarietat fins i tot en la formació, perquè la realitat ja no és divideix per perfils, i “els dissenyadors no poden estar en una gàbia i els interioristes o editors gràfics en una altra”.
Creu que, en aquesta capacitat camaleònica del professional creatiu, està el futur del màrqueting. Ell mateix, explica, va començar com a dissenyador gràfic, va acabar treballant a l’àmbit de la publicitat tecnològica i, de cop i volta, un dia va obrir el seu propi estudi.

La formació és important i el talent, evidentment, també. Però, al final, quan ha de triar una qualitat, el que veritablement marca la diferència és l’actitud. “És una qüestió de voler fer-ho i d’il·lusió”, somriu Espluga.

David Espluga

Director Creatiu

Es defineix a si mateix com un “dissenyador global”, i és el director creatiu del seu propi estudi: Espluga+Associates. Entre la seva llista de clients destaquen Abertis, Danone, la Generalitat de Catalunya i, fins i tot, Leo Messi.

Alessandro Manetti

Director de l’IED Barcelona

D’origen florentí, és també supervisor general de l’IED de São Paulo. El 2014 va ser condecorat com a Cavaliere dell’Ordine della Stella, que reconeix els professionals italians a l’estranger que donen prestigi a la imatge d’Itàlia.