L’onada de fred als Estats Units deixa temperatures de rècord

Aquesta setmana s’ha viscut una de les pitjors onades de fred de les últimes dècades als Estats Units. Una massa d’aire gèlid provinent de l’àrtic ha fet baixar les temperatures de l’Oest Mitjà fins als -30 °C i amb una sensació tèrmica de -50 °C, unes xifres que no s’assolien des de 1985. La situació ha estat tan severa que a Chicago, principal ciutat afectada per aquest monumental descens de les temperatures, hi feia més fred que a alguns punts d’Alaska i de l’Antàrtida.

vortex

Font: Climate Reanalyzer, Climate Change Institute, University of Maine

Per evitar problemes, les autoritats van demanar que la gent no sortís al carrer si no era indispensable, i que, si ho feien, hi passessin un màxim de quinze minuts. Algunes peticions oficials també incloïen «evitar respirar profundament» o «minimitzar les converses» a l’aire lliure. Tot i els avisos, fins ara s’han enregistrat almenys 21 morts a causa del fred, la majoria per casos d’hipotèrmia o accidents de circulació, a més de centenars de ferits. I aquesta difícil situació d’alerta podria mantenir-se els pròxims dies perquè, amb la pujada de temperatures i la previsió de pluges que s’espera, la neu acumulada podria desfer-se ràpidament i causar inundacions.

Aquesta onada de fred ha estat causada pel vòrtex polar, uns vents d’aire fred que es troben a l’estratosfera de tots dos pols de la Terra. Tot i que durant l’hivern es fa més fort i violent, generalment no s’allunya de la regió. Ara bé, la setmana passada aquest fenomen meteorològic va sortir-se del patró. Els experts entenen que aquesta alteració ha estat ocasionada per una ràfega d’aire calent originat el desembre passat al Marroc i que va arribar fins al Pol Nord. L’escalfament sobtat de la regió àrtica va desplaçar els vents freds cap a latituds més baixes i fins als Estats Units.

Poques hores després dels primers descensos dels termòmetres, Donald Trump va aprofitar per tornar a manifestar el seu escepticisme amb l’existència del canvi climàtic. El president nord-americà va publicar un tweet en què es preguntava què passava amb el canvi climàtic i demanava que tornés ràpidament. El missatge de Trump va provocar nombroses queixes i crítiques per part de membres de la comunitat científica, que li recordaven que hi ha una gran diferència entre el temps i el clima, i que, per tant, en un món que s’escalfa progressivament encara es poden donar dies de temps glacial.