Llums i ombres a l’Open d’Austràlia

Sara Gómez Alburquerque, Cristina de la Rosa

La frustració del perfeccionisme esquitxa l’arbitratge

L’Open d’Austràlia 2020 està sent un camp de confrontació no només entre esportistes, sinó també amb els àrbitres que regulen el joc.  La jutge de cadira Marijana Veljovic, ha estat l’epicentre de les crítiques, fent-se viral després de la seva picabaralla amb Federer durant la seva victòria a cinc sets sobre l’estatunidenc Tennys Sandgren. El 20 vegades campió de Grand Slams i actual número tres del món va superar un partit complex i llarg (6-3, 2-6, 2-6, 7-6 (8), 6-3) que li va fer patir més enllà de la raqueta. L’admirat i mundialment conegut com a respectuós tennista suís va ser manejat amb un codi de violació per obscenitat verbal, mentre que maleïa després de perdre un punt d’inflexió en el tercer set. Així, la Federació Internacional de Tennis (FIT) li ha imposat una sanció de tres mil dòlars, uns 2.730 euros per la falta.

Va ser el jutge de línia qui va denunciar el suís davant el Veljovic després de, suposadament, dir una paraula alemanya amb classificació R que un jutge multilingüe va detectar. No obstant això, el jugador de 38 anys no estava content amb l’advertència quan es va enfrontar a el jutge de línia i a l’àrbitre. Després d’exclamar «Què vaig dir?», la jutge de cadira Marijana Veljovic va respondre: «No puc repetir això». L’estrella suïssa també li va especificar al funcionari: «Si el vas escoltar tan clarament, per què no ho vas cridar? Dóna’m un respir». A la conferència posterior al partit, Federer va manifestar el seu descontent envers el procés d’haver de parlar directament amb el jutges de cadira i no de línia, més propers i accessibles.

Roger Federer discuteix amb la jutge de cadira Marijana Veljovic. FOTO: EFE ( https://www.marca.com/tenis/open-australia/2020/01/29/5e31a8e646163f057a8b45a1.html )

Un altre cas va succeir en el decisiu partit entre Rafael Nadal i Dominic Thiem amb una altra jutge de cadira degut a la sanció sobre els 25 «de temps que el mallorquí va disposar per treure durant el partit. El partit fou molt intens. Conseqüentment, el número 1 mundial -que ha de defensar- va haver de concentrar-se en precisar el joc a causa del desgast i cansament. Per aquest motiu, va demorar-se uns segons en una posada en joc de la pilota. Després d’un excel·lent punt, llarg i disputat, la jutge Aurelie Tourte es va fer sentir a través del micròfon: “Warning Nadal, ‘Time violation’”. En el rellotge de servei s’havien esgotat els 25 «, però la queixa de Rafa es referia al fet que és l’àrbitre qui estableix quan comença el compte enrere, i ho va fer de manera immediata després de l’exigent punt. Llavors, Nadal es va dirigir a la posició d’arbitratge i va dir clarament: «Després d’un punt com aquest, li dones ràpid a el crono. No t’agrada el bon tennis!, No t’agrada el bon tennis!”.

Ho va deixar aquí, però més tard va comentar la jugada amb el supervisor de la trobada, superior de la jutge de cadira, el suís Andreas Egli. Aquesta no fou la única disputa. En el quart set, Rafa Nadal va tornar a queixar-se ja que Aurelie li va negar demanar ull de falcó a l’interpretar que havia deixat passar molt temps després del punt. La resposta del líder d’ATP va ser molt polèmica i comentada a l’àmbit professional i a les xarxes socials, recriminant Nadal de no acceptar els seus errors.

Nadal eliminat, Muguruza a la final

Dimecres, Nadal perd front Thiem. Dijous, Muguruza guanya front Halep. L’austríac va frenar l’home dels dinou Grand Slam, que perseguia igualar la vintena de títols de Federer. Hores després, a la calorosa pista de Melbourne, Muguruza referma el seu despertar tennístic en aquesta temporada. Després de 22 anys, una espanyola arriba a la final de l’Open Australia. L’última, la Conchita Martínez, que el 1998 s’enfrontava a Martina Hingis i, el 2020, entrena Muguruza per la propera final.

Garbiñe Muguruza celebra el pase a la final.
Garbiñe Muguruza després de vèncer Simona Help i assegurar-se la final de l’Open d’Austràlia.
WILLIAM WEST / AFP a ElPeriódico

Garbiñe Muguruza va guanyar el Roland Garros el 2016 i Wimbledon el 2017. Tothom parlava de la raqueta veneçolana-espanyola, però el 2018 no va ser seu any. Muguruza portava dues temporades sense destacar en la competició internacional. No obstant això, sembla que el canvi d’entrenador ha estat una peça clau en el seu ressorgiment: la complicitat amb Conchita Martínez -substituta de Sam Sumyck- es fa evident a la pista. En l’enfrontament amb les ordres del seu ex-entrenador, que ara treballa amb Anastasia Pavlyuchenkova, l’apretada victòria sobre la rusa li va valer el lloc a la semifinal. Que Conchita Martínez ha canviat la mentalitat de Garbiñe s’ha confirmat aquest dijous, quan Muguruza  (7-6(8) 7-5) ha despatxat la romanesa Simona Halep. La final, dissabte a les 09:30h.

Nadal (dotze trofeus a París, quatre a Nova York i dos a Londres) compta amb una sola victòria a Melbourne. Tot i així, un palmarès definitivament més complet que el de Muguruza, qui és considerada el seu equivalent femení al tennis espanyol. Però l’experiència a les grans finals no ha salvat Nadal de l’eliminació, ni de la polèmica amb els jutges de cadira. Dijous, poc després que Muguruza es classifiqui per la final, Djokovic ha vençut Federer a la primera semifinal masculina (7-6, 6-4 y 6-3).