Les universitats públiques catalanes s’uneixen per reclamar una millora en la política universitària

Ariadna Bruguera (@AriadnaBruguera) i Júlia Canals (@JuliaCanals2) – Universitat Politècnica de Catalunya (Barcelona)

Rectors/a i presidents/es dels Consells Socials universitaris s’han trobat aquest matí, a les 12h, al Rectorat de la Universitat Politècnica de Catalunya per presentar una declaració conjunta elaborada en el marc de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP). El text es presenta en un moment en què la Generalitat ha baixat un 45% les inversions a les universitats, fet que ha suposat un encariment del 26% del preu total que han de pagar els estudiants pels seus estudis en els últims anys.

La declaració s’estructura en base a cinc punts essencials: major autonomia organitzativa, financera, de gestió personal i acadèmica; millor finançament públic per tal d’assegurar la suficiència econòmica de les universitats; reducció dels preus públics de matrícula dels estudis de grau i de màster, així com  l’equiparació entre aquests; compromís amb els acords del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) pel que fa a l’estructuració dels estudis; i incorporació de nou personal docent, investigador i de personal de l’administració i serveis.

Sergi Bonet, rector de la Universitat de Girona i president de l’ACUP, ha destacat durant l’acte que la presentació de la declaració es fa en un moment crucial, ja que en les pròximes setmanes s’hauran de negociar els Pressupostos al Parlament de Catalunya, fet que suposa una oportunitat per fer la declaració pública i comuna de principis. El que es busca des de les direccions de les institucions universitàries, assegura, és un sistema públic de qualitat.

El president de l’ACUP ha fet especial menció, així mateix, a la manca de finançament en recerca, que comporta dues conseqüències negatives: precarietat en la docència (que haurà d’investigar pel seu compte) i la reducció de places als graus. De tot això se’n deriva una falta de competitivitat i es perjudica, segons ell, un dels objectius principals de l’educació: «la formació de persones lliures, crítiques i compromeses socialment per sí sols».

«L’educació és l’arma més potent que té la humanitat«, Sergi Bonet citant a Nelson Mandela.

L’acte ha comptat amb el ja esmentat Sergi Bonet; Jaume Casals, rector de la Universitat Pompeu Fabra i vicepresident de l’ACUP; Enric Fossas, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya i secretari de l’ACUP; Jordi Alberch, rector en funcions de la Universitat de Barcelona; Armand Sánchez, vicerector de Recerca i Transferència de la Universitat Autònoma de Barcelona; i Joan Corominas, president en funcions del Consell Social de la Universitat de Barcelona.