Les sol·licituds d’adopcions internacionals disminueixen un 89% a Catalunya des del 2004

Els països estrangers cada cop inclouen normes més exigents que dificulten el procés adoptiu

@laaiacalaf

Adoptar una criatura en un país estranger s’ha convertit en tot un repte per als catalans. Aquest fet es deu, principalment, als diversos canvis legislatius que s’han produït durant els darrers anys. Les noves normatives, cada cop més exigents, han provocat que les sol·licituds d’adopcions internacionals hagin disminuït un 89% a Catalunya des de l’any 2004, segons les últimes dades disponibles de l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT).

Cada cop són més els països que prohibeixen definitivament les adopcions internacionals. L’últim en fer-ho ha estat Etiòpia, tal i com ho comunicava l’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció (ICAA) la setmana passada. No obstant, el govern etíop encara no ha decidit què vol fer amb aquelles famílies que, a dia d’avui, es trobaven en ple procés d’adopció.

Adoptar un infant etíop: abans i ara

A mitjans de l’any 2008, l’Esther i el Javi, un matrimoni barceloní, van decidir adoptar un infant d’un país estranger. Ells van escollir Etiòpia perquè era un dels últims països que havia començat a permetre l’adopció internacional i, per tant, el procés era bastant més ràpid que el d’adoptar infants d’altres països com Rússia o la Xina, on el temps d’espera era, com a mínim, d’uns cinc anys. L’Esther explica que el seu procés per adoptar la Daniela va ser d’uns dos anys i mig.

No obstant, des que el matrimoni va començar el procés d’adopció ja han passat gairebé 10 anys i la situació actual és completament diferent. L’Esther explica que, fa un any, la psicòloga que porta el seguiment de la Daniela estava tramitant l’expedient d’adopció d’un nen etíop. Els problemes que aquest país estava posant, però, la van portar a abandonar el procés d’adopció, ja que aquest no avançava de cap manera. Aquest cas evidencia com cada cop s’han anat complicant més les adopcions a països estrangers, fins arribar al punt de ‘tancar les fronteres’ i prohibir-se, com ha passat a Etiòpia.

Canvi de mentalitat dels catalans

Els canvis legislatius, però, no han estat l’únic motiu pel qual les adopcions internacionals han disminuït de forma tan exagerada. Segons Agnès Russiñol, directora de l’Institut Català de l’Acolliment i l’Adopció, una altra causa ha estat el canvi de mentalitat dels catalans. Tal i com ha explicat al diari Ara: “La població és cada cop més conscient que els nens que s’adopten venen amb necessitats afectives importants, i la família que l’acull ha de tenir una capacitat reparadora molt gran”. Aquest fet provoca, per tant, que els catalans es pensin molt més si adoptar una criatura a l’estranger.