Quin paper tenen les dones als mitjans de comunicació?

MIREIA RUIZ / EMILI SERRA

Malgrat que a les universitats es graduïn més noies periodistes que nois, en l’àmbit professional les dones ocupen menys de la meitat dels llocs de treball i tan sols un 10% dels espais directius

El 30 d’octubre de 2017 Jessica Bennett va escriure un article al The New York Times documentant les denúncies d’agressió sexual contra el productor de Hollywood Harvey Weinsten. A partir d’aleshores, Bennett ha seguit analitzant casos de conducta sexual inapropiada en el butlletí electrònic que té dins el diari, consolidant-se com la primera editora de gènere d’un mitjà de capçalera. Des de l’anunci de The New York Times, altres mitjans, com The Guardian, el Washington Post, BuzzFeed i el Financial Times s’han adherit la iniciativa. L’editora de gènere té una doble tasca s’assegura de la perspectiva de gènere en la cobertura de qualsevol tema del mitjà.

A l’Estat espanyol, mitjans com El País, Eldiario.es i més recentment RTVE també han incorporat la figura de l’editora de gènere. A Catalunya, la CCMA i el diari ARA estan estudiant si hi incorporen aquest rol.

Tot i que durant els últims anys s’hagi avançat, com amb l’exemple instaurat per Bennet, el món del periodisme encara és lluny d’assolir la igualtat de gènere. La Red de Colegios Profesionales de Periodistas recorda amb motiu del Dia Internacional de la Dona (8 de març) que per arribar a aquest objectiu cal el compromís tant de les empreses, com dels propis periodistes i de les institucions públiques.

La xarxa de col·legis també insisteix en la necessitat d’eliminar el sostre de vidre als propietaris dels mitjans de comunicació, per tal que les dones puguin optar a ocupar més càrrecs de responsabilitat. Com bé recorden, la paritat no només s’ha d’assolir en el tractament informatiu, sinó també en l’estructura dels mitjans.

Els mitjans d’àmbit alternatiu tampoc no assoleixen la igualtat entre homes i dones, tot i que s’hi acosten més que els d’àmbit generalista.

En el periodisme d’àmbit local, la bretxa entre homes i dones és també visible. Figures com l’editora de gènere o seccions dedicades a la dona són encara menys presents que en els mitjans generalistes. Les estructures de poder també reflecteixen un món que continua sent liderat majoritàriament per homes. De 44 mitjans de comunicació locals d’arreu de l’estat espanyol, entre els quals s’inclouen tant televisions, com ràdios i diaris, en paper o en format digital, tan sols 5 tenen una dona al capdavant. Són El Diario de Ibiza, El Diario de Mallorca, El Levante EMV, Ràdio Tortosa i La Opinión de Zamora.