L’economia espanyola va crèixer un 0’7% en l’últim trimestre

El dia 30 de gener l’Institut Nacional d’Estadística ha publicat un avenç de les dades de la Contabilitat Nacional Trimestral, tanmateix l’estudi és encara provisional, i no es coneixeran les dades detallades fins el pròxim 1 de març. Entre octubre i desembre s’ha produït un creixement en l’economia del 0’7%, una dècima menys del que calculaven les previsions oficials i el Banc d’Espanya. A la vegada, les dades sobre ocupació a tot l’estat són una mica més baixes de l’esperat.

En la totalitat del 2017, el càlcul apunta a un creixement d’un 3’1%. Si bé es tracta de dues dècimes menys que l’any passat, coincideix amb les previsions, i suma el tercer any en què el creixement de l’economia se situa en el 3% o el supera.

hhhuuuuuuuu

Font: Institut Nacional d’Estadística Elaboració própia

El Banc d’Espanya ja va preveure que les tensions polítiques catalanes tindrien impacte en l’economia, tot i que en el context reduït d’aquesta comunitat autònoma. D’aquesta manera, a la publicació de l’anàlisi es pot llegir una reducció del creixement, tanmateix només la variable del turisme ha patit una reducció significativa, amb un 10% de baixada al quart trimestre. En segon lloc, s’ha produït un recés en el comerç minorista, que després d’un mal inici d’any, ha caigut un 4’1% a l’octubre.

D’aquesta manera, el 2017 s’han recuperat, una dècada després, els nivells de PIB prèvis a la Gran Recessió, especialment gràcies a les exportacions. El consum nacional és encara lluny de les taxes d’abans de la crisi, ja que la majoria de la producció es destina a la demanda exterior i l’atur és elevat, ja que s’han de reconstruir 1’7 milions de llocs de treball, tot i que l’any passat se’n van crear 600.000, una xifra que només es va superar els anys 2005 i 2006.