L’assemblea de campus Ciutadella de la UPF crearà una biblioteca autogestionada

CLARA BARNIOL

Ja fa setmanes que la comissió de l’assemblea d’estudiants de Ciutadella es reuneix amb la idea de crear una biblioteca que trenqui amb les biblioteques convencionals.

Lucía Blanco, membre de l’assemblea de Campus Ciutadella, explica que aquesta iniciativa sorgeix amb la idea d’apostar per la cultura i el pensament crític. Malgrat les línies del projecte encara s’estan definint, les particularitats que presentarà la biblioteca tenen a veure amb dos elements: contingut i forma.

Tot i que la biblioteca de la Universitat agrupa una gran quantitat de llibres – tant literaris com acadèmics –  de caires molt diferents, Blanco considera que acostumen a parlar des d’un punt de vista “neo-liberal”. Així doncs, el contingut de la nova biblioteca pretendria escapar d’aquest corrent i mostrar llibres amb altres perspectives que a vegades no són fàcils de trobar, explica.

books-1082949_960_720

El modus operandi de la biblioteca és una altra de les particularitats del projecte. D’acord amb la línia de l’assemblea de Campus, la biblioteca serà autogestionada i oberta a tot l’estudiantat. El local on es reuneix aquest grup serà l’espai que acollirà els llibres – de segona mà i oferts pels propis estudiants – i on s’hi permetrà llegir i intercanviar coneixement.

El procés de creació no està acabat, però està en marxa. El dia 24 d’abril l’assemblea va organitzar un esmorzar autogestionat per donar a conèixer el projecte amb un primer intercanvi de llibres, aprofitant la recent diada de Sant Jordi. Properament s’organitzaran nous esdeveniments, afegeix Blanco.

Un nom crític

El nom amb què s’ha presentat el nou projecte és Biblioteca per al pensament crític Montserrat Roig. L’any 2016 va ser l’any dedicat a aquesta escriptora catalana i l’assemblea volia retre-li homenatge per la seva literatura revolucionària, indica Blanco. Paral·lelament i de forma involuntària, l’assemblea de Comunicació de la UAB també està creant una biblioteca autogestionada sota el mateix nom. Així, l’assemblea de la UPF s’està replantejant un canvi, amb altres noms sobre la taula com les escriptores Frederica Montseny o Maria-Mercè Marçal.