L’aniversari de la mort de Gandhi: Dia Escolar de la No-Violència i la Pau

El 30 de gener es recorda a tot el món la importància d’educar en valors de concòrdia

Des de 1964, quan el poeta i educador Llorenç Vidal Vidal va fundar el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau (DENIP), es celebra el dia de la mort de Mahatma Gandhi amb activitats escolars que promoguin la pau. Entre alguns dels seus principals promotors està FundiPau, una entitat que treballa per erradicar la violència per mitjà de campanyes de sensibilització i pressió política.

El Dia Escolar de la No-Violència i la Pau no és el mateix que el Dia Internacional de la Pau, que es celebra el 21 de setembre per iniciativa de Nacions Unides. El DENIP treballa especialment amb el vessant educatiu, i per això duu a terme activitats a instituts i escoles de tots els nivells al llarg de la jornada. FundiPau ha creat un mapa col·laboratiu de Catalunya on diferents escoles i entitats poden compartir les activitats que han dut a terme, per tal de visibilitzar i difondre-les.

Per visualitzar, fer click aqui

També l’enfocament de la DENIP té un caire diferent del Dia Internacional de la Pau, ja que la primera observa particularment la no-violència, de la qual en va ser un referent Mahatma Gandhi. Lourdes Vergés, cap de comunicació i del Gabinet de premsa de Fundipau, opina que el llegat de Gandhi encara perviu setanta anys després de la seva mort, en «un rerefons, un convenciment que la no-violència, la concòrdia, és l’única via de conviure i acceptar-nos amb les diferències que hi ha».

FundiPau és una de les entitats que formen part de l’ICAN (la Campanya per a l’Abolició de les Armes Nuclears) que va rebre el Premi Nobel de la Pau 2017. Aquesta campanya va impulsar per mitjà de pressió ciutadana la creació d’un Tractat de Prohibició de les Armes Nuclears, al qual els països es poden adherir des de setembre de 2017. Lourdes Vergés va comentar la importància d’haver assolit això, però també va destacar que «el repte encara més important és aconseguir que tots els països que tenen armes nuclears se sumin a aquest tractat».