L’aerolínia australiana Qantas es posa al capdavant dels vols d’ultra llarga distància

CLÀUDIA LLENA (@claudiallena)

En la nostra societat sovint l’economia marca els avenços tecnològics, i el sector de les companyies aèries no n’és l’excepció. En els últims anys les companyies de baix cost han anat guanyant terreny, fent que la resta de companyies es replantegin el seu model de negoci. En aquest sentit, diverses companyies aèries de tot el món estan estudiant la viabilitat d’incloure en les seves rutes, vols d’ultra llarga distància (ULHF), especialment populars entre les persones que viatgen per feina. D’aquesta manera, sense haver de fer escales, podrien reduir les seves tarifes fins a un 20%.

Avió de la companyia australiana QantasUna d’elles és l’australiana Qantas, la companya més sòlida en matèria de seguretat aèria segons el rànquing d’Airline Ratings de l’any 2019, que ha anunciat el seu projecte de connectar Sidney i Londres en un vol directe de 21 hores. Aquesta proposta, però, topa amb dos obstacles: aconseguir que els pilots acceptin treballar en un vol de duració sense precedents, i que la regulació d’aviació australiana doni el seu vistiplau.

Els pilots de la companyia coincideixen que cal estudiar els riscos de fatiga en un vol tan llarg, ja que segons un estudi de l’Oficina de Seguretat del Transport d’Austràlia, el 60% dels pilots de vols de llarga distància havien experimentat un cansament considerable en el seu vol més recent. A més a més, creuen que cal debatre si els vols nocturns, que són els més còmodes pels passatgers, ja que faciliten la seva adaptació a l’hora local del destí, són els més adequats per evitar la fatiga.

Com a resposta, la companyia ha proposat una sèrie de possibles mesures com serien incloure més tripulació de vol, posar llits per a la tripulació o allargar els descansos entre vols. Les condicions dels pilots, però, no són l’única preocupació de Qantas, que també ha volgut replantejar-se com tractar els seus passatgers en vols tan llargs. És per això que, en col·laboració amb la Universitat de Sydney, l’aerolínia va col·locar a diversos passatgers d’un dels seus vols, sensors per mesurar els seus patrons de son, hidratació i alimentació, abans, durant, i després del viatge.

Per a la companyia australiana aquesta no seria la primera ruta que uniria sense escales el país i el Regne Unit, ja que des de fa un any, Qantas opera un vol de 17 hores entre Perth i Londres. Actualment, però, aquest no és el vol comercial directe més llarg. Qatar Airways, amb la seva ruta Auckland-Doha, supera a l’australiana. Segons Bertrand Saillet, director a Àsia de l’agència de vols FCM Travel Solutions, amb la tecnologia actual probablement no sorgiran nous vols sense escales molt més llargs, i els avions més ràpids, com els supersònics, s’utilitzaran per reduir la duració de les rutes.

Les rutes del mapa no coincideixen amb el recorregut real

Les rutes del mapa no coincideixen amb el recorregut real.