L’AAF, el nou entreteniment pels amants del futbol americà

Javier Pérez (@javierburfis)

L’AAF és, per les seves segles en anglès, la nova lliga de futbol americà denominada com Alliance of American Football, la qual ha despertat molta expectació des de la seva primera jornada. El 9 de febrer de 2019 es va disputar la primera jornada d’aquesta nova competició, la qual disputen vuit equips de tot el territori nord-americà, quatre de cada conferència. De la zona est del país competeixen els Birmingham Iron, els Atlanta Legends, els Memphis Express i els Orlando Apollos, mentre que les franquícies de la zona oest son els San Antonio Commanders, els Salt Lake Stallions, els San Diego Fleet i els Arizona Hotshots.

Només una setmana abans de l’estrena de l’AAF, s’havia jugat la SuperBowl LIII, en la que els New England Patriots capitanejats per Tom Brady van vèncer a Los Angeles Rams. Fins el setembre no tornarà la NFL (National Football League), i per omplir aquest buit Charlie Ebersol i Bill Polian, dos personalitats molt relacionades amb el futbol americà, han decidit fundar aquesta lliga que tindrà deu jornades regulars i es jugarà entre febrer i abril. També tindran una final de conferència i una final de campionat, d’on sortirà el equip més en forma de tota la competició.

No és el primer cop que s’intenta fer una lliga durant les vacances de la NFL: al 2001 ja es va provar fundant la XFL, un campionat impulsat per la NBC i la WWF (World Wrestling Federation), coneguda com a WWE a l’actualitat, que pretenia que el joc fos molt més brusc i agressiu. La proposta no va tenir gaire èxit, i al final de la mateixa temporada es va dissoldre; malgrat això, algunes informacions apunten que podria tornar al 2020. L’AAF es trobaria a mig camí entre la NFL i la XFL: reglament en mà, només es diferencia de la NFL en que no hi ha kickoffs ni extra-points, hi ha revisió arbitral en errors del col·legiat o en les possessions de les pròrrogues. Aquest cap de setmana s’ha jugat la segona jornada, i els espectadors ja han pogut acostumar-se a un joc molt més ofensiu i amb més punts: el partit entre els Orlando Apollos i els San Antonio Commanders va acabar 37-29 a favor dels de Florida.

Però sembla que els àrbitres son bastant més permissius i hi ha més espectacularitat quant a xocs i placatges. Això ha fet que les televisions s’interessin en aquesta competició i la CBS n’ha adquirit els drets, molt probablement després de veure la gran audiència que va suscitar ja al primer partit.

Alguns experts han afirmat que es tracta d’una lliga de preparació per als jugadors de cara a l’NFL. Tot i que és una lliga independent de la National Football League i, per tant, no és una lliga de creixement per jugadors com el cas de la NBA Gatorade League o la Minor Leage Baseball, hi ha molts jugadors que tindran el paper de reivindicar-se i que els equips de la NFL s’hi fixin. S’entén, llavors, com un complement a la màxima lliga de futbol americà i com una oportunitat per a joves promeses, ja que cada equip de la Association of American Football està vinculat a un equip universitari i a un equip professional de la NFL.

D’aquesta manera, els equips de l’AAF seleccionen els jugadors en funció, primer, de si han anat a la universitat associada o si han jugat en els equips professionals vinculats a la franquícia. Així els jugadors joves tenen una finestra per demostrar el seu talent i aquells experimentats, que no han tingut bona temporada a la lliga americana o canadenca (CFL), una segona oportunitat per recuperar el bon estat de forma. La lliga regular finalitzarà la segona setmana d’abril, els play-offs de conferència es jugaran el cap de setmana del 20 i 21 d’abril i una setmana després tindrà lloc la gran final a Las Vegas. Els dies 25, 26 i 27, i coincidint amb la disputa del Alliance Championship, es celebrarà el draft de la NFL, on els equips de la màxima lliga escolliran quins son els jugadors joves que volen fitxar; alguns aficionats han relacionat aquests dos fets i han considerat l’AAF com una decisió final pels equips de la National Football League, els quals disputaran l’edició numero 100 de la NFL.