La vaga d’examinadors de Trànsit continuarà per sisè mes consecutiu

“Ja m’han anul·lat l’examen de conduir tres vegades. Porto des de setembre intentant examinar-me”.  Aquest és el cas de la Laura Trius, una estudiant universitària que ha vist com es cancel·lava el seu examen per obtenir el permís B de conduir en repetides ocasions. Com ella, milers d’alumnes d’autoescoles estan patint les conseqüències del conflicte entre els examinadors de Trànsit i la DGT (Direcció General de Trànsit). Segons la base de dades de la DGT, des de juny, mes en que s’inicia la vaga, fins a l’octubre, s’han expedit un total de 16.190 permisos del tipus B a nous conductors, gairebé la meitat que en els mesos anteriors. De gener a maig el nombre d’expedicions a nous conductors va ser de 31.186. Està previst que la vaga continuï durant el proper mes de desembre.

Senyal d'un cotxe d'autoescola. //Flickr Circula Seguro

Senyal d’un cotxe d’autoescola. //Flickr Circula Seguro

El conflicte entre DGT i els examinadors també ha afectat econòmicament a les autoescoles. José Miguel Báez, president de la Confederació Nacional d’Autoescoles, ha denunciat que el conflicte ha provocat el tancament de molts centres. Per aquest motiu, exigeixen un canvi en el model de gestió d’exàmens: “Hi ha molts exemples de països que garanteixen l’eficàcia del servei públic, sense dependre dels examinadors de l’Administració.”

Les desavinences entre la DGT i els examinadors encara semblen lluny de solucionar-se. Asextra, l’Associació d’Examinadors de Trànsit, demana un augment de la plantilla d’examinadors per reduir la seva càrrega del treball, i la implementació d’un complement salarial de 250 euros, una mesura que la DGT va prometre l’any 2015 i que encara no ha aplicat. Per la seva banda, la DGT ha proposat una contraoferta a les demandes dels examinadors que ha estat rebutjada pel comitè de vaga.

Per ara, després de tres exàmens anul·lats, la Laura té programat un nou examen per dijous. Com les aturades oficials es produeixen els dilluns, dimarts i dimecres, tot apunta a que no tindrà problemes per a examinar-se. “Espero que aquesta vegada no m’anul·lin l’examen, tot i que no descarto res”, explica.