La UPF, primera universitat que ofereix un menú 100% vegetal per aturar la crisi climàtica

SERENA IORDACHE I JAVIER CASTILLO

La Universitat Pompeu Fabra (UPF) s’ha convertit en la primera universitat de l’Estat que ofereix l’opció de demanar un menú 100% vegetal per tal d’aturar la crisi climàtica a les cafeteries de tots els seus campus. La universitat barcelonina és, per tant, la primera en sumar-se a la campanya Menú Por El Planeta, una iniciativa impulsada per un grup d’estudiants per a què totes les universitats de l’Estat incloguin dins de la seva oferta un menú saludable i sostenible basat en fruites, verdures, cereals i llegums. «El nostre objectiu és que la Universitat Pompeu Fabra sigui la primera universitat de moltes perquè no hi ha planeta B«, han dit els estudiants de Menú Por El Planeta.

La UPF ha adoptat aquesta mesura pionera seguint la recomanació de l’informe de l’Organització de les Nacions Unides elaborat per 103 experts de 52 països en el qual s’aconsellava reduir el consum de carn i incrementar el d’aliments vegetals per a combatre la crisi climàtica. La universitat barcelonina va declarar l’estat d’emergència climàtica el maig de 2019 i, des de llavors, ha implementat diverses accions com l’eliminació dels plàstics d’un sol ús, la creació de la taula d’emergència climàtica o l’actual posada en marxa de Menú Por El Planeta a partir del dilluns 2 de març.

El grup d’estudiants de Menú Per El Planeta ha llançat un missatge a les altres universitats: «Una cosa és declarar l’estat d’emergència climàtica i una altra cosa és començar a actuar amb la urgència que requereix una emergència climàtica. La resta de les universitats tenen l’oportunitat de seguir l’exemple de la UPF i sumar-se a Menú Por El Planeta«. No obstant això, han explicat que el seu objectiu és que Menú Por El Planeta «sigui un punt de trobada comú entre totes les universitats per unir forces en la lluita contra l’emergència climàtica».

La UPF s’ha compromès a complir els tres compromisos de Menú Por El Planeta per oferir una alimentació saludable, sostenible i inclusiva a la comunitat universitària. En primer lloc, la universitat inclourà als menjadors dels seus campus, com a mínim, un primer plat, un segon plat i unes postres d’origen vegetal. En segon lloc, garantirà que el preu del Menú Por El Planeta sigui el mateix que el del menú actual per no posar traves econòmiques als qui volen seguir una alimentació sostenible. I, en tercer lloc, garantirà que el menú variï diàriament, sigui nutricionalment adequat i inclogui proteïnes d’origen vegetal com ara els cigrons, les llenties i la soja.

Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO), la ramaderia causa el 14’5% de les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle a escala mundial. De fet, les dades evidencien que tant la ramaderia com la pesca tenen un greu impacte sobre el medi ambient. D’acord amb un estudi publicat pel Centre Nacional per a la Informació Biotecnològica dels Estats Units, la creació de pastures i pinso per al bestiar és responsable del 80% de la desforestació de l’Amazònia. I, segons l’UNESCO-IHE, la producció d’un quilo de vedella implica gastar 15.415 litres d’aigua, enfront dels 322 litres d’aigua que s’empren en la producció d’un quilo de verdures.

La pesca i l’aqüicultura també tenen un important impacto sobre el planeta. World Animal Protection estima que el material de pesca rebutjat cada any en els oceans arriba a les 640.000 tones i un estudi publicat a la revista Nature alerta que almenys un 46% de l’illa d’escombraries que sura a l’oceà Pacífic són xarxes de pesca abandonades. A més, com assenyala un altre informe de The Scientific World Journal, Filipines, Vietnam, Bangladesh, Indonèsia i l’Equador han reconvertit 605.123 hectàrees d’aiguamolls en piscifactories.

A la seva pàgina web, els estudiants han obert una recollida de signatures per a què la ciutadania pugui mostrar el seu suport de cara a traslladar aquesta reivindicació a d’altres universitats.