La UPF fa 25 anys amb Ada Colau i Andreu Mas-Colell

CLÀUDIA BELL CASANOVA (@ClauBellCas)

Descarrega’t l’article en PDF

La Universitat Pompeu Fabra celebra els 25 anys del seu naixement i fa una sessió inaugural del nou curs amb l’alcadesa de Barcelona Ada Colau i el Conseller d’Economia i Coneixement Andreu Mas-Colell.

A les 12 del matí, l’Auditori de l’Edifici Roger de Llúria del Campus Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ja està a punt per a la celebració. Jaume Casals, rector de la universitat, presenta un vídeo inaugural que dóna el tret de sortida a l’acte tot fent un recorregut històric per la universitat i la seva evolució. Aplaudiments.

La taula de l’Auditori ja està presidida per les autoritats: Núria Basi, presidenta del Consell Social de la UPF; Ada Colau, alcaldessa de Barcelona; Jaume Casals, rector de la UPF; Andreu Mas-Colell, Conseller d’Economia i Coneixement, i Pelegrí Viader, Secretari General de la UPF. Tots escolten atentament la lliçó inaugural del professor Rolf, rector de la Universitat de Luxemburg, que transmet la idea que els rànkings de les millors universitats sempre són molt relatius i que ha de primar la qualitat de la institució.

El moment de Mas-Colell

Després del repartiment de premis del Consell Social de la UPF, és el torn dels parlaments. “La Universitat Pompeu Fabra havia de ser una universitat de qualitat”, comença Mas-Colell. El Conseller va ser professor de la casa, en concret catedràtic d’Economia des del 1995, i no ha dubtat a elogiar les parets que sustenten la universitat i a felicitar el seu procés de construcció. “Aquesta universitat no només havia de ser de Ciències Socials i s’havia de desenvolupar a poc a poc”.

L’estrena d’Ada Colau

És la primera vegada que Colau va a la UPF com a Alcaldessa però hi ha posat més cops els peus en xerrades i col·loquis. Aquest cop, el seu discurs ha estat més institucional. “Heu format milers de professionals en els estudis de grau i postgrau, la universitat és un actiu de primer ordre”, ha dit Colau, i no ha trigat a afegir-hi reivindicacions sutilment. L’alcaldessa ha criticat les retallades i la precarització de la docència tot afegint dos reptes del seu mandat. En primer lloc, s’ha compromès a acompanyar els estudiants més vulnerables a arribar a la universitat i acabar amb èxit. El segon repte que ha plantejat ha estat que “la universitat ajudi a pensar la ciutat” en el sentit que la institució reflexioni, qüestioni, critiqui, opini… perquè és un actor clau per a la capital catalana. Finalment, ha llançat una pregunta reflexiva: “què voleu que sigui la UPF quan sigui gran?”.

Espontani d’últim segon

Acaben els parlaments, el cor de la Universitat surt a cantar “gaudeamus igitur” i l’auditori es comença a aixecar. D’entre els presents, un home aixeca la veu i crida “Xerrameca, això és xerrameca!”, i acusa les autoritats, en concret Mas-Colell i el seu partit, d’empobrir la universitat. L’home ha vist tot l’acte i s’ha esperat fins el final per mostrar el seu desacord amb la celebració ja que considera que la universitat ha perdut molta qualitat.