La rebaixa del 30% de les taxes universitàries segueix en el punt de mira

La vaga d’estudiants de les universitats catalanes del 28 i 29 de novembre exigia el compromís del Govern de la Generalitat d’incloure la rebaixa de taxes del 30% en els pressupostos, tal com ha demanat el Parlament en més d’una ocasió.

Els estudiants universitaris catalans, en peu de guerra una vegada més. I, novament, per reclamar un millor accés públic (o un accés més públic, sigui com sigui) a l’educació universitària. Això és el que reclamava la vaga del passat dimecres 28 i dijous 29 de novembre a les universitats catalanes, amb un alt seguiment de l’alumnat, que va tornar a sortir al carrer. En aquesta ocasió, el lema de la manifestació era “Seguim pagant! Seguim lluitant!”, en referència a l’elevat preu que té una carrera universitària i a la negativa del Govern d’aplicar la rebaixa aprovada pel Parlament de Catalunya ara fa dos anys.

El precedent immediat es remunta al 2016. El Parlament va aprovar dues mocions en cinc mesos encaminades a la reivindicació que han abanderat els sindicats d’estudiants des de fa temps.

«Revertir en el curs 2016-2017 la pujada de preus universitaris que ha aplicat la Generalitat des del 2011, començant per una reducció d’un 30% en les taxes universitàries per al curs 2016-2017, reducció que la Generalitat haurà de compensar a les universitats mitjançant l’augment de la transferència pública que els destini en els pressupostos de l’exercici següent.» (Moció 15/XI del Parlament de Catalunya, del 7 d’abril del 2016.)

Aquesta moció va ser presentada per Catalunya Sí Que Es Pot i va rebre el suport de tots els grups parlamentaris, a excepció de Junts Pel Sí.

Captura de pantalla 2018-12-03 a les 13.30.25

Al cap de cinc mesos, a inicis del nou curs polític, una moció presentada pel PSC anava en la mateixa línia i insistia en la necessitat de reduir les taxes universitàries. De nou, Junts Pel Sí es va quedar sol rebutjant la proposta.

«Reduir, per al curs 2017-2018, un 30% les taxes i preus universitaris aplicats per la Generalitat des de l’any 2011, i compensar a les universitats públiques aquesta reducció amb un augment de la transferència pública, que s’haurà d’establir i concretar en els pressupostos corresponents.» (Moció 65/XI del Parlament de Catalunya, del 20 d’octubre del 2016. Tots els grups parlamentaris menys Junts pel Sí hi van votar a favor.)

Llegeix íntegrament les mocions aprovades pel Parlament de Catalunya!

Moció 15:XI

Moció 65:XI

En relació a la vaga de la setmana passada, el sindicat convocant, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), exigia en un comunicat que s’escolti «la demanda del moviment estudiantil que, fart de pròrrogues i excuses, ha decidit tornar a buidar les aules i portar la reivindicació als carrers».

«Tornem als carrers per cridar que no acceptem més excuses.»

De fet, segons dades del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports, a Catalunya és on cursar una carrera surt més car. La mitjana de preu d’un crèdit ECTS a Catalunya és la més alta de l’estat i el preu mínim d’un crèdit és superior a la mitjana estatal del preu màxim.

Captura de pantalla 2018-12-03 a les 13.44.59

Font: Ministeri d’Educació, Cultura i Esports. Elaboració pròpia.

En qualsevol cas, queda clar que el Govern de la Generalitat continua fent cas omís a les mocions aprovades al Parlament en la línia de la defensa dels drets de tota la comunitat universitària, mentre que els estudiants continuen mobilitzats. Els Pressupostos per al 2019, que ha de presentar el Conseller Pere Aragonès en les properes setmanes, seran una nova oportunitat de l’executiu català per satisfer les demandes d’alumnat i rectorats.