“La nostra credibilitat ens la guanyem amb les escaletes del telenotícies”

GAL·LA ARGELAGA (@Galargelaga)

Toni Cruanyes, presentador del Telenotícies vespre, visita la redacció integrada de la Universitat Pompeu Fabra

El periodista canetenc Toni Cruanyes ha lamentat que TV3 sigui notícia per motius polítics. Ho ha dit en una xerrada als alumnes de tercer de Periodisme de la Universitat Pompeu Fabra i després que el Parlament de Catalunya hagi reprovat l’elecció de Vicent Sanchis com a nou director de Televisió de Catalunya (TVC). Davant la polèmica, Cruanyes ha demanat que es deixi treballar als professionals: «La nostra credibilitat ens la guanyem amb les escaletes del tele noticies i del 3/24 cada dia”.

Toni Cruanyes, presentador del Telenotícies Vespre

Cruanyes ha estat corresponsal a Londres, on va cobrir les guerres de l’Afganistan i de l’Iraq i els darrers anys de Tony Blair com a primer ministre del Regne Unit. Va ser reporter de la BBC entre 1999 i 2003, i el 2004 va treballar a la ràdio de les Nacions Unides, a Nova York. Malgrat la seva activitat internacional, però, mai ha deixat de col·laborar amb mitjans catalans com El Temps, El Punt, Els matins d’Ona Catalana de Josep Cuní i L’hora del pati de RAC1, entre d’altres. El gener del 2014 va començar a presentar el Telenotícies vespre, després d’haver estat corresponsal a París. El periodista ha explicat la seva experiència als estudiants.  Ha defensat el paper del telenotícies com a espai de difusió generalista, i com a lloc de reunió intergeneracional de les famílies.

Respecte a l’altivesa que Donald Trump ha manifestat envers els periodistes, Cruanyes considera que el president electe no és un motiu de preocupació pel que pugui fer, sinó per les conseqüències que han significat la seva arribada al poder. Afegeix que això ha portat a “una manera determinada de malentendre el periodisme”. Davant el descens que ha patit la quota de pantalla de TV3 el mes de març (una de les pitjors des de l’estiu passat, amb un 10,4) Cruanyes ho atribueix a l’augment de l’oferta actual de canals. El periodista creu que TV3 necessita alguns canvis.

El presentador creu que el repte més gran del periodista és el de ser útil a l’espectador, i “posar llum allà on alguns intenten que hi hagi foscor”. Respecte els canvis que han comportat les xarxes socials, Cruanyes ha estat clar: “Les xarxes socials, la TV convencional, els diaris de paper i online i la ràdio tenen funcions complementàries. L’objectiu final és que aquest ecosistema pugui explicar què passa i per què passa”. El canetenc insisteix que el model comunicatiu d’avui és híbrid, i que “són els mateixos ciutadans, usuaris i espectadors els que ens situaran a cadascun en l’àmbit correcte”. L’objectiu principal és “treballar conjuntament xarxes, diaris, ràdio i TV”, insisteix, per tal de  fer el millor servei possible.