La moneda digital catalana marca el seu màxim històric després del 1-O

JOSE ANTONIO ALHAMA (@josanp8)

La divisa catalana digital, Catcoin, es va disparar després del 1- O i va marcar el seu màxim històric el 8 d’octubre, segons el portal d’inversions i accions de la borsa de valors del Brasil. En dos dies va doblar la seva cotització. A més, també va duplicar el seu volum de comerç, de 4.000 va passar a 9.500 euros.

El Catcoin es una criptomoneda que van crear estudiants de la facultat d’Economia i Empresa de la Universitat Autònoma de Barcelona l’any 2015. Va néixer de la mà del Bank of Catalonia que va començar a emetre-la fa dos anys. Actualment 17.58 Catcoins és 1 euro.

Això succeeix alhora que grans empreses de la talla de Cellnex, Caixa Bank, Gas Natural o Sabadell han fugit de Catalunya per la por a una DUI (Declaració Unilateral de Independència), fenòmen que s’ha vist incrementat amb la proximitat de la data clau. Amb aquest efecte la cotització ha tornat a baixar a nivells del 6 d’octubre, segons CoinGecko. Ha passat de 0,10 a 0,56 a les 12 del matí del 10 d’octubre.

En aquest sentit diversos economistes, entre els quals l’exconseller Antoni Castells, el catedràtic d’Economia Universitat Ramón Llull, Santiago Niño-Becerra o el Doctor en Economia i professor de la Universidad Pompeu Fabra, Lluís Mosella han descartat la possibilitat de “corralito”.

Els membres de l’anomenada «economia real», petits i mitjans comerciants, no poden canviar la seu social com algunes d’aquestes empreses però amb el creixement del comerç per internet les Pymes, sí podrien utilitzar el Catcoin a la xarxa on no poden haver-hi problemes de retirada d’efectiu.