La mona de Pasqua: tradició i negoci

Laura Roig

La Mona de Pasqua és la dolça protagonista de setmana santa. Des del segle XVIII és un símbol de Quaresma que els padrins regalen als nens. A l’inici de la tradició, es regalava un pa dolç amb ous de gallina cuits. Segons explica Joan Amades al Costumari català, la recepta és coneguda des del segle XV i no portava xocolata. El pas dels anys i les noves tendències han portat canvis i actualment hi ha una gran varietat de receptes. En seria un exemple la següent fórmula del pastisser Eric Ortuño, xef pastisser de l’escola Hoffman de Barcelona.

La Mona de Pasqua és la dolça protagonista de diumenge i dilluns de Pasqua, i també ho és de moltes pastisseries. Juntament amb el tortell de reis o el de Sant Antoni, és un dels pastissos més comprat durant l’any i es podria considerar un gran negoci d’aquests festius que, any rere any, mou molts diners i creix contínuament. És un element viu i en constant evolució.

poy

Fotografia de Mones de Pasqua del segle passat a la pastisseria Font: Pastisseria Poy

Els obradors de les pastisseries artesanes de Catalunya ja estan treballant per enllestir les mones que es posaran a la venda per aquesta Pasqua. Cada any hi ha molta demanda i es calcula que cada família catalana es gasta entre 40 i 50 euros de mitjana.

Fins i tot, des de fa pocs anys, les figures de xocolata digitals han arribat a les pastisseries de casa nostra, mitjançant la impressió 3D. Aquesta eina ofereix mones creatives que fan realitat qualsevol desig de figura. Aquestes, tenen preus més elevats.

El mestre pastisser Albert Poy, de la reconeguda Pastisseria Poy de Reus, explica que els set dies de setmana santa es genera una facturació equivalent al 15-20% de la facturació anual, depenent de la demanda. Considera, però també, que “cal tenir en compte la necessitat de duplicar plantilla d’empleats, consum elèctric… per aconseguir elaborar les mones d’una manera totalment artesana”. Marc Muñoz, pastisser de la Pastisseria Canal, comenta que en el seu negoci l’impacte econòmic representa entre un 3 i un 5 % de la facturació anual. “La demanda és força regular cada any i fluctua depenent de com cau. Enguany com que l’endemà és Sant Jordi, és una incògnita com respondrà la gent”.

Albert Poy especula que anualment venen unes 2000 mones, que transformen uns 700 quilos de xocolata i que “la previsió d’aquesta setmana santa és optimista”. Espera incrementar les quantitats tot i que assegura que per ells el més important és “donar un servei de qualitat i no sobrepassar la nostra capacitat d’elaborar mones amb l’estàndard de qualitat que ens autoexigim”. Marc Muñoz explica que “des d’ous menuts per posar a sobre el pastís fins a peces de xocolata molt elaborades en fem més de 5000”. El mestre Albert assegura que s’ha de tenir molta cura amb la frescor del pastís: “cap de les mones que servim, en el moment de recepcionar-les el client, té més de 12 hores”.

Mones de pasqua 2019 FONT: BacoyBoca

Mones de pasqua 2019
FONT: BacoyBoca

Segons les tendències, la mona està condicionada a les modes comercials i sempre tenen èxit aquells temes i personatges més populars del món infantil. Marc Muñoz opina que aquest any “les més venudes enguany creiem que seran les del Avengers, Fortnite i Star Wars i les clàssiques de Frozen o la Patrulla Canina”.

Tot apunta que aquest any 2019 el costum triomfarà una vegada més i les pastisseries tornaran a ser les mares d’una de les tradicions més arrelades de setmana santa.