La metamorfosi de la lectura exclou Kafka

Els joves es desplacen dels llibres a la pantalla i deixen de banda els clàssics

Nou de cada deu joves de 18 a 25 anys gaudeixen de la lectura de llibres, però només un 20% reconeix fer-ho diàriament durant el seu temps lliure.
Els joves llegeixen. I ho fan més que mai. Xarxes socials, lectures de la universitat, subtítols a les sèries i pel·lícules. Ara bé, la lectura està patint una metamorfosi pel que fa al contingut i a la seva freqüència.

Els llibres clàssics de la literatura universal es converteixen paulatinament en les millors sèries de Netflix. Molts joves estudiants, a més, reconeixen no tenir ganes de llegir quan arriben a casa, ja que “a la universitat ens manen moltes lectures i el cap necessita descansar”, admet Laura Polo, estudiant de la Pompeu Fabra.

La freqüència ha baixat

Els resultats d’una enquesta formulada a joves expliquen que els agrada molt llegir. De fet, de les possibles respostes a la pregunta “t’agrada llegir”, que estaven graduades del 1 al 5, el 85% se situen entre les opcions 4 i 5, és a dir, m’agrada i m’agrada molt.

Donats aquests resultats, com s’explica que, paral·lelament, un 91’4% de tots els enquestats assegurin que la freqüència de la lectura ha baixat entre la societat més jove?

Mireia Ruiz, estudiant de Periodisme, li agrada a llegir però admet que des que està a la universitat llegeix menys. “Vivim en la societat de la immediatesa. No podem esperar 300 pàgines a conèixer el final d’una història”.

De la mateixa manera que Ruiz, un altre estudiant de 20 anys, Marc Segués, creu que la responsabilitat rau en el contingut audiovisual, el qual “requereix una actitud passiva. Som una societat cansada i llegir requereix una actitud proactiva”. La passivitat respecte la lectura fa que només un 20% de la mostra asseguri llegir diàriament.

Llegeixen per obligació

Llegir per plaer o per imposició acadèmica, aquesta és la qüestió.  Que els joves ja no llegeixen llibres ha quedat palès, però és important recalcar que els pocs que s’ham nodrit de la literatura universal ho han fet per imposició acadèmica. En general, la tònica cau a haver llegit aquests llibres durant l’època de batxillerat, en què es podiae escollir l’assignatura de Literatura Universal.

Així doncs, tot i que El Petit Príncep segueix sent un dels clàssics que ningú abandona, la lectura en paper de clàssics mundials  està quedant obsoleta.
Els llibres de feminisme, ecologisme i política son els que actualment venen més exemplars a les llibreries, mentre que els clàssics mantindran el seu oxigen gràcies a les obligacions acadèmiques de l’escolarització secundària no obligatòria i de les carreres relacionades amb les humanitats.

Una metamorfosi de la lectura on Kafka no en serà l’autor, però tampoc ho seran les germanes Brönte, el rus Tolstói o el clàssic dels clàssics Homer