La discriminació mediàtica del futbol femení

Tot i l’auge del moviment feminista, les reivindicacions d’igualtat no es fan lloc al futbol

3 notícies sobre ‘LaLiga Fantasy Marca’ en un dia per 3 notícies de tota la jornada de la Liga Iberdrola femenina d’aquest últim cap de semana. Aquest és només un exemple de la discriminació que segueix rebent el futbol femení als mitjans esportius espanyols. En aquest cas, en el diari Marca.

Per començar, en aquest mitjà s’han publicat 30 notícies en les últimes dues setmanes en l’apartat que el diari reserva pel futbol femení, sense diferenciar entre el nacional i l’internacional o entre les diferents categories, com sí fa en el masculí.

Mentrestant, en el cas del futbol masculí, aquesta quota de 30 notícies les aconsegueix en només 15 hores. I només parlant de la secció que ocupa la Primera Divisió Espanyola. Si, a més, suméssim les notícies de la 2ª Divisió Espanyola i les de les lligues estrangeres, la xifra pujaria en més de 100 publicacions en només 17 hores. Totes, és clar, de futbol masculí.

D’altra banda, la cobertura mediàtica del futbol femení ofereix un patró molt semblant al del masculí, on el gruix de les notícies l’acaparen, substancialment, 2 equips: Barcelona i Atlètic de Madrid. Entre aquests dos clubs es concentra més del 50% de les notícies d’aquesta categoria.

Les disputes televisives frenen la progressió mediàtica

Tot i aconseguir un contracte televisiu amb Mediapro de 3 milions d’euros per les tres següents temporades, LaLiga Iberdrola no s’acaba de fer un lloc en l’agenda mediática de la prensa esportiva espanyola.

Els estadis a rebossar i un Mundial amb máxima audiencia sembla que encara no són elements determinants per cobrir un esport que en la seva variant masculina mou quantitas millonàries d’euros i ocupa quotes de pantalla esteatosfèriques.

De fet, el menyspreu que rep el futbol femení es va fer explícit quan, a 2 dies de l’inici de la competició, només estava garantitzada l’emissió de 4 partits. Un conflicte entre la RFEF, Mediapro i L’Associació de Clubs Femenins van deixar a l’aire la cessió dels drets audiovisuals de clubs com l’Atlètic de Madrid, que volia mantener la seva relació amb Mediapro enlloc de cedir els seus drets a la RFEF.