Jordi Turull: «Una societat que té por, és una societat acabada»

El dimecres 7 de febrer de 2018 es va celebrar a l’Auditori del Campus de Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra un acte de suport als presos polítics catalans organitzat per la FNEC (Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya). Un acte d’homenatge als presos que va comptar amb la presència, entre d’altres, del conseller Jordi Turull, i de familiars dels Jordis i d’altres membres del Govern cessat.

WhatsApp Image 2018-02-08 at 02.33.20

L’encarregada de moderar l’acte va ser la periodista Empar Moliner. Moliner va començar l’acte amb un discurs en que va explicar la seva última visita a Soto del Real per a visitar al Jordi Sánchez. Expressant la seva preocupació per la situació actual tancava el seu lament amb unes paraules colpidores: “M’han robat la ironia”.

Tot seguit, la periodista -en el seu paper de moderadora- va obrir la taula a través de la presència del conseller Jordi Turull i la filla de Joaquim Forn, Anna Forn. Turull va explicar com el dia de la castanyada es va assabentar que l’havien citat a declarar a l’Audència Nacional “a través dels mitjans de comunicació”. Va relatar també com els va prendre declaració la jutgessa Lamela i com van romandre a l’espera de saber si la jutgessa els imposaria mesures cautelars. “Primer van cridar a l’Oriol. I veus que no surt i que criden el següent, i ja penses <<a aquest se l’han quedat>>. I van cridant a tothom i ningú torna. I després t’arriba el torn a tu i, efectivament, et comuniquen la resolució de presó provisional i t’enmanillen”. Fet el relat de la seva detenció, Turull va passar a un to més polític i va reclamar als votants de l’independentisme que no tinguessin por: “una societat que té por, és una societat acabada”.

Per la seva banda, Anna Forn va mostrar serenor a l’hora d’explicar la seva vivència personal. “Quan van decretar la presó preventiva, jo era a Londres, on visc, i això ho va fer més dur. Però quan podem visitar-lo, el veiem molt convençut i amb la consciencia molt tranquil·la”. Va apuntar també que tot plegat l’havia fet “reflexionar molt sobre la presó preventiva”.

Després de les intervencions de Turull i Anna Forn, l’acte va prendre un caire més pedagògic i va intentar entrar en el terreny de les solucions: Empar Moliner va presentar a Betona Comín, germana de Toni Comín, i a Laura Masvidal, dona de Joaquim Forn. Ambdues van explicar la posada en marxa d’ACDC: l’Associació Catalana pels Drets Civils. Masvidal ho explicava dient que “això ja no va d’independència, va de democràcia i de Drets Civils fonamentals”. I feia broma amb el calc del nom de l’associació respecte la coneguda banda de heavy metal del mateix nom: “així s’enten que hem vingut amb la voluntat de fer soroll”.

I finalment, per tancar l’acte, Moliner va moderar un col·loqui entre un seguit de familiars dels Jordis i els consellers del Govern cessat. Laura Turull, filla de Jordi Turull, va explicar que ella està estudiant Dret i que el trimestre passat es va donar la contradicció de que “durant la setmana estudiava una assignatura que es deia “Polítiques Penitenciàries” i el cap de setmana veia que la llei no es complia quan anava a veure al meu pare a la presó”. Sergi Corbera, parella del conseller Comín, va explicar la dificultat d’educar “una nena de cinc anys anant a Brusel·les cada 15 dies a veure al seu pare”. També va ser-hi present Bernat Asensio, fill de Meritxell Borràs, que va relatar com la seva mare el va mentir quan va marxar a Brusel·les a principis de Novembre: “ens va dir que marxava a Cadaqués a desconnectar. I al dia següent un amic em diu; tio, ¿què fa la teva mare a Brusel·les?” Oriol Sánchez, fill de Jordi Sánchez, va explicar que el seu pare està bé tot i que no ho sap del cert perquè sospita que “fingeix que està millor del que realment està per no fer-nos patir a nosaltres”. I l’última intervenció va ser la de Pol Leiva, nebot de Jordi Cuixart, que va exhortar al públic assistent a no defallir i “a no abaixar el cap fins que tots siguin en llibertat”.