Hollywood es prepara per a la gran festa del cinema

NATÀLIA PUIGTIÓ (nataliap54), CLARA LÓPEZ (itsclan16_)

L’Acadèmia de Cine de Hollywood celebra la matinada del diumenge 4 de març l’edició número 90 dels premis Òscar. “La forma del agua”, dirigida pel mexicà Guillermo del Toro, parteix com a principal favorita amb 13 nominacions, seguida per “Dunkirk”, amb 8 i “Tres anuncis als afores”, amb 7. Tot indica que aquesta edició estarà marcada pels escàndols d’abusos sexuals que han sacsejat la indústria cinematogràfica nord-americana.

Jimmy Kimmel repetirà com a presentador de la gala per segon any consecutiu. El còmic, actor i presentador de televisió ja ha estat, també, l’amfitrió de nombroses cerimònies com els EMMY o els American Music Awards. Kimmel recorda l’error que va cometre l’any passat en llegir la targeta equivocada a l’hora de donar el premi a millor pel·lícula. El presentador s’ho pren amb humor i comenta “si vam arruïnar el final de l’any passat, espera a veure el que hem planejat pel show del 90è aniversari”. La gala se celebrarà al Theatre de Los Ángeles, a Califòrnia, a les 17:00.

kodak_theatre_oscars_exterior_a_h

La “Forma del Agua”, sobre la relació entre una criatura estranya i una dona de la neteja muda, s’ha posicionat com la gran favorita dels premis. El film, que ja ha aconseguit un Lleó d’Or al festival de Venècia d’aquest any, ha aconseguit 13 nominacions i s’ha quedat a una del rècord que comparteixen “Titanic”, “La La Land” i “Tot sobre Eva”. La gran favorita, però, no ha quedat exempte de polèmica aquesta edició. El director del film, Guillermo del Toro, que també opta al guardó a millor direcció, ha estat acusat recentment de plagi per un escriptor estatunidenc.

Comparteixen candidatures a la resta de categories “Dunkirk”, la primera opció de Christopher Nolan a guanyar un Òscar, “Tres anuncis als afores”, la cinta més premiada als Globus d’Or, “Lady Bird” i “Get Out”. “Coco”, l’última creació de Pixar, es posiciona com a guanyadora del premi a millor film d’animació a les enquestes tot i que també opta a millor cançó.

Com cada any, la gala tindrà un cert to reivindicatiu, aquest any accentuat per la campanya del #MeToo, una iniciativa per denunciar les agressions sexuals. Una campanya que s’origina el passat octubre, quan va sortir a la llum una denúncia al productor Harvey Weinstein per assetjament sexual. Aquest cas va acabar provocant nombroses denúncies dins la indústria del cine: actors, directors i productors de tot Hollywood s’han vist implicats en casos d’abusos sexuals.

La gala dels Golden Globes, celebrada el 8 de gener, ja va estar marcada per les reivindicacions feministes i es pronostica que els Òscars seguiran el mateix camí. Tot i que en dues de les pel·lícules més nominades,  “La forma del agua” i “Tres anuncis a les afores”, hi destaquen els personatges femenins, cal tenir en compte que només hi ha una dona nominada a millor directora, Greta Gerwig per la pel·lícula “Lady Bird”.

De fet, la polèmica ja ha estat encetada. L’actor Casey Affleck, un dels afectats per escàndols sexuals, ha renunciat  a entregar l’Òscar a la millor actriu. El guanyador a millor actor (2017) per la pel·lícula “Manchester davant del mar”  ha decidit trencar la tradició i no assistir a la cerimònia per evitar possibles controvèrsies.

Un any més, cap pel·lícula espanyola opta a un guardó. “Estiu 1993”, de la catalana Carla Simó, que va ser escollida per l’acadèmia del cinema espanyol com la candidata a millor pel·lícula en llengua no anglesa, no va superar el primer filtre de selecció. Ja han passat més de deu anys des que Alejandro Amenàbar guanyés aquest premi per “Mar endins” i des de llavors cap cinta espanyola s’ha situat entre els cinc finalistes a aquesta categoria.

Des d’Espanya, podreu seguir la gala dels premis de Hollywood als canals #0 o Movistar Estrenos a partir de les 23:30. Movistar + retransmetrà en directe tota la cerimònia, que començarà, oficialment, a les 02:00h en horari espanyol.