Gemma Lienas: «Han canviat més les lleis que les mentalitats»

ANDREA LÓPEZ (@andrealpzt) I IVET PUIG (@ivipuig16)

Descarrega’t l’article en PDF

Qui no coneix els llibres de la Carlota? La Gemma és la culpable de remoure adolescents i adults a través d’aquesta jove i d’altres obres. Però no tothom sap que a les eleccions del 27-S va ser escollida diputada al Parlament per Catalunya Sí Que es Pot (CSQP)*. “Totes les persones fem política d’alguna manera, però la política entesa com a diputada és circumstancial.” Tot i això, encara no s’atreveix a fer un llibre d’aquest camp.

La passió de la Gemma des que era petita ha sigut la lectura. Per això va escollir una professió que li permetés llegir molt. “Quan escric estic en un estat semblant a quan llegeixo, és un estat de benestar.” De fet, li agrada formar-se abans d’escriure. Un dels seus grans interessos és l’educació, un tema molt present en les seves obres.

La psicologia és una altra de les peces claus per construir les seves novel·les, ja que la majoria d’elles parteixen d’un conflicte personal. Considera que “és una cosa que, qui menys qui més, ha viscut algun cop a la vida”.

Com passa en totes les professions, escriure no sempre és fàcil. La pròpia Gemma afirma, citant a Rodoreda, que “escriure es fa en quantitats imponderables i algunes d’aquests imponderables són agonies i insurreccions de l’ànima”.

És conscient que escriure li permet arribar a molta gent i transmetre una determinada manera de veure el món. “No vol dir que els meus llibres facin activisme però sí vol dir que estan impregnats de la meva mirada i, per tant, de la meva manera d’estar al món. I de lluitar per una sèrie de coses en les que jo crec.”

Gemma Lienas (Contra)

La Gemma Lienas a la biblioteca de casa seva. ANDREA LÓPEZ

En peu de guerra
La Gemma política no s’oblida d’aquesta lluita. A CSQP s’encarrega dels temes d’igualtat, cultura, i justícia social. Són àmbits que coincideixen amb els seus interessos personals.

Els drets de les dones sempre l’han preocupat. “Han canviat més les lleis que les mentalitats”, opina en matèria feminista. “Es tracta de reescriure el guió no només amb ulls femenins, sinó a més.” Però queda camí per recórrer. “Les dones han de continuar lluitant per agrair a les que van estar abans que elles tot el que han fet.”

ADDICTA A LA LECTURA
La Gemma pot presumir de biblioteca. Ni més ni menys que 12.000 llibres formen part de la seva àmplia col·lecció, ordenada per temes i alfabèticament.

ELS SEUS PILARS
El seu home, els seus fills i néts i els seus amics. Li agrada dedicar temps a tots. No li fa mandra cuinar per ells. Confessa divertir-se amb la cuina per la seva creativitat.

UNA SORT BUSCADA
“He tingut molta sort a la vida però també és veritat que he pres riscos”. Reflexiona sobre la coincidència entre els seus interessos personals i professionals.