Europa: el centre del debat a l’exposició ‘Ara fa 30 anys: un espai de reflexió’

JUDIT DOMÈNECH SOCIATS (@JuditDs)

Descarrega’t l’article en PDF

Enguany fa 30 anys de l’entrada de l’Estat espanyol a les Comunitats Europees. Aprofitant l’avinentesa, el campus de Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra acull del 15 de gener al 12 de febrer una sala d’exposició i debat. Ara fa 30 anys: un espai de reflexió pretén fer arribar a la comunitat universitària què ha representat i representa la integració europea per a Catalunya, i a la inversa. L’objectiu final d’aquesta iniciativa, doncs, és fomentar la reflexió i el debat sobre el futur de la Unió Europea.

panells informatius expo europa

Panells informatius de l’expsició, que té lloc a la Universitat Pompeu Fabra. JUDIT DOMÈNECH

Es tracta d’un espai en el qual hi han participat diversos col·laboradors, des de mitjans de comunicació fins a arxius i biblioteques de Catalunya. El resultat final ha englobat un conjunt de panells d’exposició informatius que expliquen aquest fet des del punt de partida, el 12 de juny de l’any 1986, fins a l’actualitat. Ofereix també un resum sobre com Catalunya es va preparar per tirar endavant la seva projecció europea, un seguit de manuals didàctics per tractar de forma adequada a les aules l’entrada de Catalunya a les Comunitats Europees, així com un espai on veure l’impacte material que això ha suposat.

Què és la Unió Europea?
La Unió Europea és una associació econòmica i política de 28 països europeus, entre ells l’Estat Epanyol, que en el seu conjunt engloben gran part del continent. L’origen de la Unió Europea es remunta al període posterior a la Segona Guerra Mundial. Els primers països que en van formar part van treballar per impulsar la cooperació econòmica per tal de reduir les possibilitats de conflicte. La seu de la Comissió Europea es troba a Brussel·les i des de l’1 de novembre del 2014 el seu president és Jean-Claude Juncker, que es mantindrà al càrrec, com a mínim, fins al 2019.

Tanmateix hi té cabuda un espai de projecció en vídeo on apareixen declaracions d’estudiants de la UPF en què se’ls demana diverses qüestions relacionades amb la Unió Europea, algunes més disteses i altres més teòriques. Aquesta projecció pretén mostrar l’alt grau de desconeixement del món universitari respecte Europa per posar sobre la taula la necessitat de conèixer-ho amb profunditat. En un moment del vídeo, a una estudiant se li demana si Europa és ‘sexy’. Ella respon amb seguretat: “No, no pot ser ‘sexy’ quan cada dia que ens despertem hi ha més sang a les platges del Mediterrani”.

L’exposició també recull vinyetes de Jaume Perich que il·lustra, amb la ironia que el caracteritzava, l’entrada de l’Estat espanyol a la UE. El propi cartell promocional d’Ara fa 30 anys: un espai de reflexió en conté una.

portada ara fa 30 anys

En una entrevista de la Universitat Pompeu Fabra a Fernando Guirao, catedràtic Jean Monnet d’Història de la mateixa universitat i comissari de l’exposició, explicava que aquesta ha necessitat pràcticament dos anys de planificació, definició, realització i finalment la posada en escena. I pel què fa a les institucions europees, tant el Parlament Europeu com la Comissió Europea van donar suport a aquest projecte des del primer moment, segons informava Guirao. En una carta que es pot veure a l’exposició, el president del Parlament Europeu, el Sr. Martin Schultz, explica per què van accedir a patrocinar aquesta exposició. I és que segons ell, formar part de les comunitats europees ha significat “modernització econòmica, política i social; obertura física i mental; consolidació democràtica i, en última instància, garantia de llibertats”, cosa que alguns estudiants entrevistats al vídeo desmentien, afirmant que no ha suposat cap canvi ni cap millora.

L’exposició, que romandrà a la universitat fins al 12 de febrer, s’instal·larà posteriorment en altres indrets de Catalunya.