Escòcia, el primer país a oferir productes d’higiene íntima gratuïts

MERITXELL PALOU / LAIA SOLÉ

La campanya que Monica Lennon, parlamentària del Partit Laborista escocès, fa temps que està duent a terme amb la finalitat que els productes d’higiene femenina siguin gratuïts, ha obtingut el seu primer èxit. El Parlament escocès ha aprovat la proposta amb 112 vots a favor, cap en contra i una abstenció. La Llei de Productes del Període -així es diu la iniciativa legislativa- haurà de passar pròximament per una segona ronda en què els membres del parlament podran posar-hi esmenes. Ara bé, si continua amb l’aprovació que ha tingut fins al moment, Escòcia es convertirà en el primer país a distribuir de manera gratuïta tampons, compreses i opcions reutilitzables.

Segons Lennon, de la mateixa manera que el paper de vàter, aquests productes són de primera necessitat i aprovar finalment el projecte seria clau per normalitzar la menstruació a Escòcia i mostrar a les persones que la Igualtat de Gènere és un tema que preocupa i que es treballa en el Parlament. «Les compreses i els tampons no són articles de luxe. Són essencials i tothom hauria de poder accedir-hi», així ho ha defensat la parlamentària.

El 2018 Escòcia ja es va convertir en el primer país del món en proporcionar productes sanitaris gratuïts a les escoles. Així i tot, el que pretén ara és anar més enllà i assegurar que aquests béns siguin gratuïts per dones de totes les edats. La proposta es farà efectiva proporcionant tampons, tovalloletes sanitàries i altres alternatives més orgàniques en centres comunitaris, clubs juvenils i farmàcies. S’estima que el cost anual de la iniciativa serà de 28,7 milions d’euros.

L’editorial de mitjans de comunicació i entreteniment social britànica LAD Bible ha fet una enquesta recentment en què posa en evidència que un 12 % de les dones joves substitueix productes sanitaris per solucions més econòmiques. L’estudi també posa de manifest que una cinquena part de les enquestades han deixat de comprar un producte pel seu preu, en algun moment de la seva vida, i han optat per una opció menys adequada però més econòmica. A més, una de cada set d’aquestes, s’ha vist forçada a demanar productes a alguna de les seves amigues per la incapacitat de comprar-los.

Què passa a Espanya?

L’iva que s’aplica en comprar una entrada per una exposició d’art, al passar una nit en un hotel o bé al sopar en un restaurant, és el mateix que, fins a l’actualitat, s’ha estat aplicant als tampons i a les compreses. Un IVA del 10 %. L’actual Govern però, fa poc que ha fet pública la seva intenció de posar remei a aquest fenomen, el que es coneix com la taxa del tampó. La societat no necessita en el mateix grau gaudir d’obres d’art que disposar de productes d’higiene íntima. És per això que de cara a les gestions pressupostàries d’aquest any, un dels objectius és aplicar l’IVA superreduït, el del 4 %, a les compreses, els tampons i les copes menstruals. Aquest impost és el que s’aplica a tots els productes que es consideren de primera necessitat: aliments bàsics, llibres, revistes i diaris, medicaments, serveis per persones amb discapacitats…

Una caixa de tampons de qualitat bàsica té un cost aproximat de 2,70 euros, si se li aplica l’iva del 4 %, el preu reduirà a 2,60 euros. El mateix passa amb les compreses. Una reducció que les dones no notaran directament a les seves butxaques però que farà que l’Estat deixi de recaptar 18 milions d’euros anualment. Ara bé, una iniciativa ben diferent a la que s’està tirant endavant a Escòcia.

La taxa rosa

L’economia de les dones no només es veu perjudicada per la taxa del tampó, sinó també a la taxa rosa. Un fenomen que obliga a les dones a pagar més que els homes per un mateix producte. Hi ha articles de determinades marques que són més cars en la versió “femenina” que en la “masculina”. Les gilletes roses, per exemple, són un 35 % més cares que les blaves, encara que el producte tingui exactament les mateixes característiques.

Davant d’aquesta disparitat ja hi ha hagut controvèrsies i queixes, unes reclamacions que han fet que les marques implicades en el tema es justifiquin al·legant que si el preu canvia, és perquè s’utilitzen components diferents en la fabricació que fan que el procés de producció sigui més costós i que, per tant, el cost al consumidor final sigui més elevat. Així i tot, la majoria d’experts s’avenen a justificar-ho amb raons de màrqueting: les dones estarien disposades a invertir més diners en productes de bellesa i cosmètica, els productors són conscients d’aquesta tendència i es limitarien a apujar els preus. Unes justificacions però que, no fan més que evidenciar la falta d’igualtat de condicions en què encara avui dia es troben les dones respecte als homes.