Els paisatges de Valls es fan presents a l’Espai Volart 2

la foto 3

MAR LÓPEZ DE FEBRER (@Kualalumpurer)

Descarrega’t l’article en PDF

Són dos quarts de vuit del vespre i els baixos d’un edifici modernista de Barcelona es van omplint de gent a poc a poc. Avui s’inaugura l’exposició “Paisatges construïts”, una selecció d’obres de Jaume Mercadé.

L’Espai Volart 2 es va convertir ahir vint-i-u de gener en una extensió del paisatge de Valls. Les parets d’aquesta galeria es van omplir de rigoroses representacions dels camps i boscos de l’Alt Camp per la inauguració de l’exposició “Paisatges construïts”. Una exposició comissariada per J.F. Ivars, historiador de l’art i exdirector de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). Jaume Mercadé, (Valls 1889 – Barcelona 1967), va ser un pintor català que seguint els corrents del fauvisme i més tard del noucentisme, va crear un estil pictòric propi que serviria de base per les noves fornades d’artistes que s’estan formant en l’actualitat.La Fundació Vil·la Cases ha volgut fer un homenatge a aquest artista polifacètic -també va treballar l’orfebreria amb èxit- amb una exposició que s’allargarà fins al 24 d’abril. La mostra està formada per peces de col·leccions privades i dels museus de Valls i de l’Hospitalet de Llobregat.

la foto 1

Amant de la mediterrània

Un centenar de persones es van reunir ahir per donar el tret de sortida a l’exposició. Col·leccionistes i personalitats del món de la cultura i de l’art van escoltar les emocionades paraules de presentació dels néts de l’artista. De fet, els ponents van coincidir en afirmar que Mercadé va saber mantenir-se fidel a la seva terra -Tarragona, i en concret Valls- i la va convertir en el motiu principal de les seves pinzellades, tot i que el seu estil va anar evolucionant amb el temps.

la foto 2

Les parets de l’Espai Volart 2 es van omplir d’una trentena de peces que representen, amb una notable excepció, la realitat del camp tarragoní. Lluny de representar paisatges idíl·lics, els olis de Mercadé pinten amb gran bellesa, masies, camps d’oliveres i garrofers. El pintor mostra un gran domini d’aquest art i el joc de textures i de colors càlids transporten l’espectador a dins del paisatge.“El dirigible” és l’única peça que trenca el motiu temàtic de l’exposició. En mig de boscos i prats mediterranis sorgeix al fons de la sala el quadre que més admiració va despertar entre els convidats. Aquesta peça, un skyline de la Barcelona dels anys 20 amb un dirigible navegant el cel, va ser presentada a l’auditori per Jaumé Mercadé, nét de l’artista.