Els lavabos de la UPF trenquen amb la divisió de gènere

Lavabos inclusius. Aquesta és la nova aposta que la Universitat Pompeu Fabra fa en pro de la normalització i tolerància de gènere. Uns únics lavabos per a tots els gèneres. Sense dicotomies, sense menysprear cap identitat. D’on sorgeix la proposta? Quines reaccions genera?

El Campus del Poblenou de la UPF de Barcelona s’ha sotmès a reformes durant els mesos d’estiu i, tot i que té un nou espai de coworking i una nova redacció integrada, el canvi que més ressò genera és el dels lavabos. Un nou símbol els identifica. Un que no és habitual.

Canvis socials, de marc mental, de rol. Trencament de l’establert. Lavabos inclusius.

Les reaccions que la presència d’aquests lavabos generen en els estudiants són molt variades. Alguns consideren que la proposta és molt positiva i transgressora. Altres, per contra, opinen que no es pot apostar per un canvi d’aquestes dimensions sense abans desconstruir el gènere. Creuen que la societat no està preparada per assumir-lo. Però tant uns com altres coincideixen en què cal un procés d’adaptació a la nova situació.

Adrià Soler, estudiant de la Universitat Pompeu Fabra

La iniciativa sorgeix durant el curs 2018-2019, quan diverses associacions estudiantils fan arribar la demanda de convertir la universitat en un espai d’inclusió. Així, des de la Unitat d’Igualtat s’emprèn la creació dels Lavabos Inclusius. Si bé, a causa de complicacions burocràtiques, el projecte encara no està finalitzat.

Declaració en representació de la Unitat d’Igualtat de la Universitat Pompeu Fabra

Sigui com sigui, un cop finalitzat el projecte, les i els estudiants de la UPF no tornaran a anar al lavabo separats per gènere. Tampoc tornaran a regir-se pels quotidians símbols que identifiquen qui va a on. Una nova manera de fer que, potser, estableix un precedent per a futurs canvis impulsats per les joves generacions.