Els International Days amplien l’oferta d’universitats

IRINA BALART CASANOVAS (@96Irinab)

Descarrega’t l’article en PDF

Aquesta setmana s’han celebrat les jornades internacionals, organitzades per les oficines de mobilitat de la UPF amb l’objectiu de promoure l’intercanvi a l’estranger amb universitats d’arreu del món.

Enguany els International Days s’han centrat en la pròxima convocatòria d’estades a l’estranger (2017-2018). Les jornades han tingut lloc del 7 de novembre a l’11 de novembre i s’han dut a terme en els campus de Ciutadella i Poblenou. Els estudiants que han assistit han pogut conèixer de primera mà l’experiència d’ex alumnes de la Universitat Pompeu Fabra que ja havien realitzat el seu intercanvi i fins i tot d’estudiants d’altres països que actualment es trobaven fent la seva estada a Barcelona. A més de les sessions temàtiques de cada país, cada facultat ha organitzat unes sessions informatives per tal de donar a conèixer com s’ha d’emplenar la sol·licitud de convocatòria i quins ajuts tenen els estudiants al seu abast. Cada any, l’oferta universitària creix, així com els programes presentats. Així per exemple, aquest any s’han afegit països com Polònia, Bèlgica o Suècia i s’ha inclòs una xerrada sobre l’associació sense ànim de lucre AIESEC i la plataforma per trobar allotjament HousingAnywhere.  A més, s’han canviat algunes universitats i s’han afegit de noves.

Sessions geogràfiques

Durant els cinc dies que han tingut lloc les sessions, les jornades han estat distribuïdes segons àrees geogràfiques. En primer lloc s’han dividit per continents -els dilluns Àsia i Oceania, el dimarts Amèrica i el dijous Europa. Després, cada dia estava repartit per països, de manera que a cada hora li corresponia un país diferent. Enguany han participat 26 països: d’Àsia i Oceania n’han participat 5 (Taiwan, Xina, Corea del Sud, Israel i Austràlia), d’Amèrica 7 (Estats Units, Canadà, Argentina, Brasil, Xile, Colòmbia i Mèxic) i d’Europa 14 (Holanda, França, Polònia, els països del nord, Bèlgica, Àustria, Irlanda, Alemanya, Regne Unit, Suïssa i Itàlia). A més, el dimecres va participar-hi Rússia. En general els estudiants que ja havien realitzat la seva estada a l’estranger van destacar que es tracta d’una experiència única i que tot i que la majoria van anar a llocs on no tenien pensat anar-hi, al final va valer la pena. Van recalcar als estudiants que calia anar amb diners, doncs les ajudes no arribaven fins passat el primer mes. Gran part dels conferenciants, especialment els que havien viatjat a destinacions amb un nivell de vida elevat, van aconsellar reservar un pis enlloc d’una residència estudiantil. Segons ells, a més de ser més cara, la residència sovint es trobava plena, doncs s’ha de reservar amb molta antelació. Un fet a destacar és el bon tracte que van rebre per part del professorat i la seva professionalitat.

img_6760-jpg

Xerrada d’estudiants per programes de mobilitat a l’estranger, fotografia de la UPF

Alternatives a l’Erasmus

Durant les jornades es van poder visualitzar diferents formes de marxar a l’estranger. A més, de l’Erasmus i els convenis bilaterals -adreçats  a estudiants que vulguin marxar a països fora d’Europa- hi ha altres alternatives. Així per exemple, els dimarts es va presentar el programa UPF-UCLA Global Cities. Es tracta d’una escola d’estiu que permet als estudiants unir-se a uns cursos relacionats amb els seus estudis en les dues universitats (la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de Califòrnia a Los Ángeles). Amb la participació es convoquen 12 beques de 1.500 euros en les quals es descompte la matrícula de la UCLA. A més, amb el Global Cities ofereix l’oportunitat de convalidar crèdits per assignatures. Aquest programa s’ofereix principalment a alumnes de comunicació, ciències polítiques, humanitats i economia i administració.

Una altra opció és l’AIESEC, una organització sense ànim de lucre formada per joves estudiants. Els seus programes ofereixen voluntariats de 6 setmanes a diferents països poc desenvolupats com Nigèria , Perú o Sri Lanka. L’objectiu principal és que els joves es descobreixin a si mateixos i desenvolupin al màxim el seu potencial. D’aquesta manera, s’espera que tinguin un impacte positiu en les societats on conviuran. A més, ofereix les Global Talent, pràctiques internacionals en empreses i organitzacions de diferents sectors. Es tracta d’una de les associacions internacionals estudiantils més grans del món i inclou més de 100.000 membres de 128 països i territoris. Un dels principals valors que aquesta organització global intenta inculcar en els participants és el lideratge, l’emprenedoria i l’acceptació de la multiculturalitat.

Fira d’universitats

Les xerrades informatives dels diferents països s’han complementat amb una fira d’universitats que s’ha dut a terme el dijous entre les 9:30 a les 15h . Es tracta d’una exposició -organitzada per països i continents- amb documents i fulletons de totes les universitats associades a la Universitat Pompeu Fabra. Des del prestigiós Boston Collegue, passant per la Universitat d’Oxford, fins la Norwegian Business School. En aquests documents, els estudiants han trobat tota la informació que necessiten per poder fer l’estada a l’estranger, com per exemple, els idiomes necessaris per fer la sol·licitud, els graus impartits o  fins i tot el nombre d’activitats ofertes per les universitats internacionals. Un cop acabades les jornades ara només falta embarcar-se a l’aventura de marxar a l’estranger.

dsc_0007-min

Fira de les diferents universitats internacionals ofertadas, fotografia pròpia