Els estudiants clamen contra la crisi climàtica durant la vaga mundial del 27-S

Unes quinze mil persones, la majoria de les quals estudiants, s’han manifestat pel centre de Barcelona per exigir a les institucions que prenguin mesures reals per combatre el canvi climàtic. La marxa, convocada pel Sindicat d’Estudiants, ha inaugurat la jornada de protestes de la vaga mundial pel clima a la ciutat comtal. Els assistents han omplert la Plaça Universitat, on han exhibit pancartes i han difós consignes a favor de la preservació del medi ambient i en contra de la gestió dels líders polítics. “No hi ha planeta B”, “Canviem el sistema, no el clima” i “No hi ha futur sense planeta” han sigut els càntics més corejats pels joves, que també han reclamat la convocatòria d’una vaga general.

La majoria dels manifestants han mostrat la seva preocupació pel “futur del planeta”. Aquesta incertesa és el que ha fet mobilitzar a un grup d’amigues de 15 anys de Sant Feliu de Guíxols fins a la capital catalana per assistir a la manifestació. “Nosaltres som el futur i, per tant, hem de ser aquí”, ha afirmat una de les noies acompanyada per la seva mare.

L’Emma Roca, una altra manifestant de 17 anys, ha destacat la força del moviment Fridays for Future en el context internacional i, en particular, de la seva impulsora Greta Thunberg, a qui va conèixer “mirant vídeos d’Instagram”. Thunberg connecta amb els joves a través de les xarxes socials i els anima a fer activitats com la que ha fet l’Emma abans d’assistir a la manifestació: “M’he llevat d’hora per anar a recollir brossa a la platja. Cadascú ha de posar el seu granet de sorra per intentar canviar les coses”.

La concentració s’ha desplaçat fins a la Plaça Sant Jaume per fer la lectura dels manifestos davant del Palau de la Generalitat. Els portaveus de diverses entitats ecologistes com Fridays for Future o Ecologistas en Acción s’han reunit amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, per presentar-li una sèrie de mesures anticontaminació, com ara la creació d’un peatge d’accés a la ciutat. Colau ha mostrat el compromís del govern municipal amb la “defensa de la vida” i ha donat suport als concentrats.

Tot plegat, coincidint amb l’últim dia de la Setmana del Clima i la Cimera Climàtica de l’ONU. Els mandataris dels principals països del món no han arribat a cap acord en concret més enllà de comprometre’s formalment a lluitar contra el canvi climàtic. Precisament, però, el moviment Fridays for Future reclama “menys paraules” i “més mesures reals i concretes” per lluitar contra la crisi mediambiental. El manifest de la vaga –que enguany compta amb unes 300 adhesions d’organitzacions socials, partits i sindicats– demana al govern espanyol que declari l’estat d’emergència climàtica i compleixi els Acords de París, que fixen una reducció dels gasos d’efecte hivernacle per limitar a 1,5º l’escalfament global. Es tracta, pels ecologistes, d’un objectiu poc ambiciós però, alhora, també ho consideren un bon punt de partida. L’afluència massiva de joves a les vagues climàtiques pot ser un bon incentiu perquè els governs comencin a complir-lo.