Els estudiants catalans finalitzen la Selectivitat mentre a gran part d’Espanya ja coneixen els resultats

34.547 estudiants catalans s’han examinat de les proves d’accés a la Universitat (PAU) des de dimecres fins ahir divendres, una xifra lleugerament superior a la de l’any passat (33.916), segons dades del Departament d’Educació. Del total d’alumnes matriculats, un 82% corresponen a estudiants que han acabat aquest curs el batxillerat, un 10% són estudiants de matrícula lliure –procedents de batxillerat d’altres anys que no van fer les PAU o que volen millorar la nota– i la resta, un 8%, procedeixen de cicles formatius de grau superior.

Les proves van començar amb els exàmens de llengua de la fase general o obligatòria. El primer va ser el de Llengua castellana, examen en què els alumnes van poder escollir entre un text de Lola Pons, professora d’Història de la Llengua de la Universitat de Sevilla, titulat Lo que nadie quiere, publicat fa un any a El País, i un fragment d’El disco, de Jorge Luis Borges. A segona hora va ser el torn de la prova de Llengua catalana, en la qual els alumnes van poder triar entre un fragment de la novel·la Laia, de Salvador Espriu, i un text sobre l’extinció de les abelles a Europa.

Dijous van acabar les proves de la fase obligatòria amb els exàmens d’Història i Llengua estrangera. En total 5 exàmens de la fase general, comptant l’assignatura a escollir entre Matemàtiques (també aplicades a les Ciències Social), Llatí i Fonaments de les Arts.  Després de dinar, van continuar amb les proves de la fase específica o no obligatòria, ja iniciades la tarda abans. Un ventall de 22 matèries a escollir que permeten als alumnes augmentar la seva nota d’admissió a la universitat fins a 4 punts més.

Aquest any hi ha hagut dues novetats en relació a les proves a Catalunya. Per una banda, l’examen d’Història s’ha pogut realitzar en aranès, i per altra, els alumnes d’Andorra que ho han desitjat han pogut fer la fase específica de les PAU a la Seu d’Urgell, sense necessitat de desplaçar-se a Lleida. Pel que fa a la fase general, al Principat realitzen la Prova Oficial de Batxillerat (POB), que computa fins a un màxim de deu punts.

Catalunya i  Galícia han estat les últimes comunitats autònomes on s’han realitzat aquestes proves, ja que a la resta es van dur a terme la primera setmana de juny. A moltes zones d’Espanya, ahir ja es van conèixer els resultats, i en totes elles el percentatge d’aprovats supera el 90%. Tot i això, continua el debat sobre la variabilitat de la dificultat de l’examen segons el territori, que ha portat a partits com el PP i Ciutadans, i a associacions d’alumnes a demanar que aquesta prova obligatòria per accedir a la Universitat sigui igual per a tota Espanya, ja que després els estudiants competeixen per unes mateixes places. Arran d’això la ministra d’Educació en funcions, Isabel Celaá va anunciar que el Ministeri d’Educació, les comunitats i les universitats formaran un grup de treball per estudiar si existeixen aquestes diferències.

«La dificultat d’un examen no pot dependre d’on visqui cada u». Vídeo de la proposta del PP al Congrés per implantar una Selectivitat única a tota Espanya.