Els escoltes i guies gironins participen en una assemblea històrica

Descarrega’t l’article en PDF

CLARA VICENÇ I ROMAGEURA (@claravromaguera)

Pineda de Mar va acollir diumenge passar l’Assemblea de la Demarcació de Girona, on van participar 249 caps provinents dels 26 dels 29 agrupaments que formen la demarcació. El plenari és un dels espais de decisió que té Minyons Escoltes i Guies de Catalunya i va ser un dels més multitudinaris dels últims anys. No són monitors d’esplai ni boys scouts, són caps i formen part del moviment juvenil més gran del món. L’Escoltisme i el Guiatge, que a Catalunya representa un 0’3% de la població, inclou 16.000 infants i 4.000 joves voluntaris que dediquen incomptables hores en educar en el lleure. Voluntariat i compromís són algunes de les paraules que descriuen aquest moviment, que a més està obert a qualsevol persona (sense distinció de nacionalitat, sexe o creença).

dsc_0878Una altra de les característiques d’aquesta organització sense ànim de lucre és la seva horitzontalitat. És a dir, tot i que hi ha uns representants del moviment, cada cap forma part de la presa de decisions a través de diferents reunions (anomenats consells) i assemblees. És per això que tots els voluntaris es reuneixen anualment per a decidir coses relatives al moviment. Una d’aquestes trobades anuals es va produir diumenge passat a Pineda de Mar on hi va haver l’assemblea dels escoltes i guies de la demarcació de Girona (una de les delegacions territorials que té el moviment a Catalunya). Com a màxim òrgan de decisió de la demarcació, a l’assemblea es van aprovar l’estat de comptes del curs passat i els pressupostos del curs 2016/2017. A part, però, també es va llegir l’informe crític del curs passat (que és una revisió de les coses que es poden millorar) i es van establir les línies del curs (molt relacionades amb les mancances i les bones accions mencionades anteriorment).

Tot i tractar-se d’una entitat sense ànim de lucre, el gran nombre d’afiliats i les nombroses despeses provoca que els pressupostos siguin un dels temes més importants de l’Assemblea. La presentació dels comptes de l’any anterior, a través d’un vídeo interactiu, va provocar un dels moments més curiosos de la jornada: els assistents contenien la respiració i aplaudien quan observaven que no hi havia hagut pèrdues. En canvi, els pressupostos del pròxim curs van provocar més tensions, que es van traduir en nombroses intervencions que hi va haver. En el cas que no haguessin estat aprovats per la majoria dels assistents, s’hauria hagut de fer una Assemblea Extraordinària. Els pressupostos van ser aprovats per 169 persones, amb 8 vots en contra i 39 en blanc. L’Assemblea també va tenir la participació de dos membres de la TAEX– la Taula Executiva que s’encarrega de coordinar i dinamitzar l’associació. En la seva intervenció, van recordar que aquest curs hi hauria una gran trobada entre tots els escoltes i guies catalans, la Jamborinada, on es trobaran unes 13.000 persones de les tres associacions que formen l’escoltisme i el guiatge català. A més, també van parlar del procés d’unió que han començat aquestes tres entitats.

A part d’aquestes qüestions més “burocràtiques”, la trobada també va incloure la presentació dels equips de demarcació, que s’encarreguen de les for

Els equips de Demarcació del curs 2016-2017

macions dels caps o de crear continguts de l’escoltisme gironí (com per exemple el programa del Castor Radiofònic). A més, també es va determinar, per iniciativa del projecte Lleure cap a Grècia, que es demanaria a l’AGO (l’Assemblea General Ordinària de tot el moviment) que com a Minyons i Guies es donés més suport a iniciatives sorgides dels caps de l’entitat.

El moment més aplaudit del matí, però, va ser quan es va veure que només hi hauria dos precs i preguntes: en tractar-se d’un lloc on cada persona té el mateix pes, aquest punt de l’acte sol ser un dels més llargs del plenari. Per sort de tots els assistents, i davant de la incredulitat de tothom, l’últim punt va ser el més breu. La sala va esclatar d’alegria quan es va produir aquest fet i fins i tot el moderador Pep Basart, amb llarga experiència en assemblees, recordava que mai hi havia hagut tan pocs precs i preguntes. “És històric!”, exclamava sorprès.

Però el moment més esperat encara no havia arribat i va ser molt ben rebuda l’entrega dels premis del concurs de fotos de la Demarcació. Després d’uns quantes expressions de “Oh!”, “Uau” i d’alguns crits de broma de “Tongo”, es van entregar els tres premis que van demostrar que l’escoltisme és molt més que treball i compromís i que la fotografia és una de les millors maneres de captar que, com els escoltes, intenten sempre deixar (i fer) el món millor del que l’han trobat. El millor resum de la jornada, però, el va fer Basart que va afirmar que el plenari demostrava “que la Demarcació de Girona continua tenint molta salut”.