El sector públic es mobilitza per reclamar més inversió

@lluis_bassa

Descarregla la notícia en PDF

Estudiants, professionals de l’educació i metges han coincidit en vaga aquest dijous per demanar canvis als pressupostos del 2019

Milers de persones han omplert els carrers de Barcelona, confluint en una vaga que ha aplegat professionals del món de l’educació, estudiants i metges d’atenció primària. Si bé aquests darrers portaven organitzant-se en manifestacions durant tota la setmana, avui s’hi han sumat els professionals de l’eduació i els estudiants —en vaga des d’ahir— per reclamar una major inversió en el sector públic en els pressupostos del 2019. Tot i que UGT i CCOO no han cridat a la manifestació d’aquesta setmana, sí que preparen una vaga general del sector públic el pròxim 12 de desembre.

IMG_20181129_111301

Manifestació dels estudiants universitaris al passeig de Gràcia.

Els estudiants universitaris celebren el segon dia de vaga per demanar que els nous pressupostos apliquin la rebaixa del 30% de les taxes que es va aprovar al Parlament l’any 2015, i l’equiparació dels preus de grau i màster. Amb aquesta reivindicació, diversos sindicats d’estudiants han convocat una manifestació a les 10:30 als Jardinets de Gràcia, que a les 12:00 ha arribat plaça Universitat.

IMG_20181129_115113

Moment de trobada de la manifestació d’estudiants i de metges d’atenció primària, al carrer de Balmes.

Ha estat en aquest punt on s’han unit diversos professionals de la comunitat educativa, alguns dels quals han fet avui una aturada de 24 h com a protesta. Agrupats en les coordinadores intersindicals, reclamen mesures com el restabliment de l’horari lectiu, la reducció de ràtios d’alumnes per professor/a, o la conversió dels terços de jornada en mitja jornada. Tot plegat es tradueix en la reclamació del 6% del PIB de Catalunya en educació pública (actualment només s’hi inverteix el 2,04%).

IMG_20181129_140640

La manifestació ha acabat amb una concentració davant del Parlament.

Metges i metgesses de Centres d’Atenció Primària públics i concertats s’estan mobilitzant cada dia de la setmana en un punt diferent de la ciutat per exigir també un augment de la partida del pressupost en sanitat pública. Demanen que l’atenció primària ocupi un 25% del total destinat a la sanitat. I reclamen mesures concretes com millores en la càrrega i qualitat assistencial (límits en l’agenda: 28 visites diàries, 12 minuts de mínim per visita, major plantilla, etc.) i millores en la retribució laboral, retallada des del 2010.

Captura de pantalla 2018-11-29 a les 1.13.53