El sector del documental de Catalunya qüestiona el finançament que rep

EUGÈNIA GÜELL BARNILS

El Clúster Audiovisual de Catalunya ha organitzat una taula rodona sobre la indústria del documental a Catalunya dins del festival DOCSBarcelona aquest matí al Mirador del CCCB, on s’han tractat temes en relació al finançament, l’ecosistema del documental i el paper de la televisió pública a la indústria actualment.

El moderador del debat, Paco Escribano, ha començat qüestionant que existeixi una indústria del documental a Catalunya, cosa que ha obert un debat entre els diversos participants que han explicat des dels diversos punts de vista el fet que la indústria documental, que Miquel García, director de nous formats de TV3, ha definit com un “miracle” i fruit del “romanticisme i entusiasme que l’està salvant” encara existeixi. El problema, però, han coincidit tots que està en el finançament, i segons ha dit la Neus Ballús, “la qualitat dels documentals és extrema en una època de low cost”, cosa que ha estat recolzada per Jordi Balló, reivindicant que “cal que el sector cultural treballi i lluiti per aconseguir un 2% en el pressupost.” Tono Falguera ha destacat que encara que “el departament de cultura està fent els deures i sobretot l’ICEC, la televisió pública, amb el pressupost que té, no els pot fer.”

En aquest punt el paper de la televisió pública s’ha posat en qüestió, i el productor Toni Falguera ha dit que la solució és treure les televisions públiques de l’equació per poder seguir fent documentals de qualitat, cosa que al final del debat ha puntualitzat que ho deia a contracor, perquè creu que la televisió és una bona finestra de distribució i que el problema “és exclusivament dels pressupostos i dels polítics.”

Neus Ballús, en contrapartida, ha destacat la importància de TV3 com a espai d’experimentació i les oportunitats que ofereix la TV pública, dient que no entenia la seva carrera sense el suport de la televisió del país. D’altra banda, també ha destacat la seva “preocupació” per la presència de la dona en el món del documental, ja que només un 10% dels documentals candidats als Gaudí d’aquest any eren dirigits per dones. “Si accedir a aquesta indústria ja és complicat, si ets dona encara ho és més.”

El productor Joan González ha destacat que el problema de la indústria és que no té estratègia, i recolzat per un dels membres del públic, s’ha conclòs que és important que cap dels elements de l’ecosistema falli.

Taula rodona al CCCB

Taula rodona al CCCB sobre la indústria del documental a Catalunya