El periodisme des de l’objectiu d’un mòbil

ARES RUE / MARTA SANTACREU / BIEL ROQUET

La jornada de periodisme MoJoBCN debat sobre les noves oportunitats que brinden les eines digitals

“Benvinguts a MoJoBCN. Si us plau, no apagueu els telèfons mòbils”. Amb aquestes paraules s’ha donat el tret de sortida a la segona edició de la jornada sobre Periodisme Mòbil: “MoJoBCN II”. Un acte organitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) amb la col·laboració del Col·legi de Periodistes de Catalunya i Shoulderpod. El col·loqui tenia per objectiu ampliar els coneixements sobre com comunicar a través d’una de les principals eines digitals més transversals: el telèfon mòbil.

Els assistents han anat arribant a l’edifici Movistar Centre, al bell mig de la plaça Catalunya de Barcelona, on han estat rebuts amb un esmorzar de benvinguda. El primer a prendre la paraula ha estat Josep A. Planell. L’actual rector de la UOC ha encetat el micròfon amb una contundent reflexió sobre l’actual era de la informació. “El periodisme hauria d’indignar a la gent i la gent està cada vegada més allunyada de la indignació”, ha assegurat Planell.

Davant d’aquest repte, ha estat la periodista Leonor Suárez qui ha pres el relleu. Suárez és experta en periodisme mòbil i ha estat guardonada múltiples cops per les seves peces informatives i documentals. “Tots els usuaris de mòbils del planeta portem un equip de televisió a les nostres butxaques i no em són conscients”, afirma l’asturiana. I és que el seu treball està realitzat íntegrament per un Iphone 6 i altres complements de suport que sumen un pressupost total de 650€. Segons Suárez aquesta nova modalitat permet transmetre històries en primera persona, amb major profunditat i d’una manera més senzilla. Però, sobretot, sense perdre de vista l’objectiu principal del periodisme: informar. “L’important del MoJo (Mobile Journalism) no és el Mo, sinó el Jo, el periodisme”, ha conclòs Suárez.

WhatsApp Image 2018-06-09 at 13.22.25

Després d’aquesta ponència inaugural, ha començat el torn de les taules rodones. La primera, titulada “Periodisme mòbil i drets humans”, ha comptat amb la col·laboració d’il·lustres rostres de la professió, com Antonio Maestre (La Marea), Marta Nebot (Publico.es) i Ana López, promotora de la campanya #LasPeriodistasParamos. Els tres han coincidit en la importància de la mirada subjectiva, una mirada que cristal·litza en les pantalles dels seus telèfons mòbils. “El periodisme és subjectiu i no per això ha de ser menys honest: la veritat continua sent la nostra màxima”, ha sentenciat Marta Nebot.

La jornada ha seguit amb l’aportació de professionals com Nacho Calle, Francisco Guaita o Maika Navarro. El primer, coordinador de Maldita, una plataforma online que busca verificar informacions falses que corren per la web, ha explicat com la seva iniciativa es nodreix de diverses plataformes digitals, i com el mòbil és l’eina principal de treball per connectar-se amb companys d’arreu de la península. Els ponents posteriors, Francisco Guaita, antic corresponsal de Telesur i actualment treballant a RT España i Maika Navarro, redactora de successos a La Vanguardia, han explicat com els seus inicis dins del món del mòbil no van ser massa fructífers, però que a través del temps i de les noves realitats s’han hagut d’adaptar a la tecnologia que ofereix aquesta eina. En aquest sentit, Maika Navarro, ha explicat que “no pot viure sense el seu mòbil”.

Per acabar, la tercera taula rodona ha estat protagonitzada per Lucía González, de Verne, Izaskun Pérez, de la Cadena Ser i Patricia Escalona, treballadora a Antena 3 que han parlat sobre la possibilitat de fer Periodisme a través de les InstaStories de la plataforma digital d’Instagram. En aquest sentit, Lucía González ha expressat que «s’han d’adaptar les narratives i el llenguatge de la teva audiència a cada plataforma». Izaskun Pérez, ha explicat com viralitzar continguts a través de l’Instagram com el famós àudio de Yanny – Laurel. També ha explicat que «de moment, la SER no està creant contingut específic per Instagram, sinó que estan mostrant part del contingut que consideren més adaptable a aquesta plataforma». Per últim, Patricia Escalona, d’Antena 3, ha comentat que la cadena utilitza Instagram per fer avanços informatius, però també per mostrar entreteniment.