El masclisme emmascarat dels escacs

La guanyadora del torneig rep el premi de la categoria femenina en una competició mixta

Una victòria amarga per a les jugadores dels esports es va proclamar el dimecres 4 de març en el Campionat Universitari d’Escacs del País Valencià, quan va deixar una de les escenes més comentades de la setmana passada. Marta García, la guanyadora del torneig celebrat a la Universitat d’Alacant, va ser premiada a la categoria femenina. El problema va sorgir pel fet que aquesta competició era mixta, com totes les que s’organitzen en aquest esport, on s’enfronten homes i dones indistintament del seu gènere.

La jugadora barcelonina va obtenir un seguit de cinc victòries consecutives en les rondes eliminatòries i un empat a la final, aconseguint d’aquesta manera sumar la millor puntuació, amb un total de 5,5 punts sobre 6. Tot i que García va estar subcampiona d’Europa sub-16 i octacampiona d’Espanya de diferents edats, aquest torneig va presentar una escena que no havia viscut en competicions diferents . Durant la cerimònia de premis, els organitzadors només la van galardonar com a la millor dona del torneig i, a més, va ser premiada en penúltima posició, quan l’última persona en pujar sempre és la guanyadora del campionat. Els coordinadors de l’esdeveniment no van comptar en cap moment amb què Marta va superar cinc homes en el torneig d’escacs.

Reglaments desactualitzats

El causant del problema va ser les bases del torneig, en les quals s’explicava la separació d’homes i dones en diferents categories. Aquesta confusió té el seu origen en el reglament que té la universitat sobre els esports, que és el mateix per a totes les disciplines, en el qual es s’especifica la separació de les dues categories. Per això, Marta García només va se reconeguda com a campiona femenina de la competició d’escacs, un esport que fa anys que es juga de forma mixta.

José Antonio Rodríguez, responsable tècnic de la Universitat d’Alacant, va assegurar que no va haver cap error en el protocol d’entrega de premis, que s’entreguen en primera posició a un gènere o altre de forma aleatòria, i va afirmar que cap persona va protestar anteriorment per aquestes normes. Tanmateix, el secretari general de la Federació Espanyola d’Escacs (FEDA), Ramón Padulles, van demanar al Consell Superior d’Esports una revisió del reglament que va fer servir la universitat quan es va assabentar de la notícia de García.

El nombre de federades en els Escacs a Espanya augmenta progressivament a mesura que passen els anys. Segons les dades oficials de la FEDA sobre el 2019, la plantilla femenina compta amb 3.174 federades, que ha augmentat respecte l’any passat (2.241 jugadores), cosa que ha suposat un augment del 41,6%. El percentatge de llicències femenines sobre el total de persones federades ha passat d’un 7,89% a un 10,66% aquest últim any, cosa que implica un creixement de la presència de les dones en un àmbit encara regit per homes.

Classificació del torneig

TEXT: Victor Tortosa / ADAPTACIÓ: Elena Garrido i Maria Rovira