El CCCB exhibeix l’univers artístic de Kubrick

Autora: Ana Ibáñez

Aquesta setmana al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona inaugura una exposició dedicada a la trajectòria cinematogràfica del director nord-americà Stanley Kubrick (1928 – 1999), repassant el seu geni i evolució a través d’un recorregut cronològic de la seva obra filmogràfica, d’entre la qual destaquen pel·lícules com «2001: Una odissea a l’espai» (1968), «La taronja mecànica» (1971), o «El resplendor» (1980).

A la cronologia pots veure la seva evolució artística i cinematogràfica:

La mostra presenta una selecció de més de sis-cents ítems relacionats amb els dotze llargmetratges del director, així com els seus primers anys de fotògraf a la revista Look, a la qual va contribuir amb milers de fotografies, i com a realitzador de documentals curts. També exhibeix materials inèdits relacionats amb projectes de Kubrick que no van sortir a la llum mai, com la pel·lícula «AI Intel·ligència Artificial» (2001), que finalment va ser portada al cinema per Steven Spielberg després de la mort de Kubrick, o el film que sempre va desitjar realitzar , centrat en la figura de Napoleó Bonaparte. De fet, va ser tal la seva obsessió amb aquest emperador francès que el canal de televisió HBO ha decidit llançar d’aquí a poc una minisèrie relatant el treball de recerca realitzat per Kubrick sobre aquest personatge històric.

L’exposició, que s’exhibirà fins al 31 de març de 2019, conté, entre altres coses, unes quaranta audiovisuals dels seus films, correspondència privada del director amb certes personalitats de l’època, com l’escriptor Nabokov, objectes i materials com esbossos, guions, càmeres, objectius, i vestuari de les seves pel·lícules. Pel que fa al vestuari, podem trobar la disfressa d’home mono de «2001: Una odissea de l’espai»; la vestimenta dels drugos a «La taronja metàl·lica»; el casc amb el lema «Born to Kill», de «La jaqueta metàl·lica» (1986), i les màscares de Eyes Wide Shut (1999). Altres rareses que podem trobar en l’exposició són el guió de «Along came», o la maqueta de la sala de reunions presidencial de «Telèfon vermell? Volem cap a Moscou» (1964).

L’exposició, comissariada per Hans-Peter Reichmann i Tim Heptner, del Deutsches Filmmuseum de Frankfurt, ja s’ha pogut veure en diferents ciutats de tot el món com a Ciutat de Mèxic, Los Angeles, Seül o París. Ara, ha estat el crític de cinema i escriptor Jordi Costa el responsable de portar aquesta exposició por primera vegada a Barcelona, incorporant nous continguts, com una instal·lació audiovisual amb múltiples retrats de Kubrick, signada pel director de cinema, teatre i televisió Manuel Huerga.

A la galeria pots veure fotos dels diferents objectes de l’exposició: