El camí cap a les eleccions generals

Laura Martín Encinas (@lauram1364)

Després de moltes especulacions, els espanyols hauran d’acudir a les urnes el pròxim 28 d’abril. Així ho va manifestar el president del Govern, Pedro Sánchez, el passat 14 de febrer a La Moncloa (vídeo). D’aquesta manera, els partits ja tenen clares les seves posicions i quines són les seves pròximes passes. Però, saben els espanyols quin serà el recorregut fins arribar finalment al dia de les eleccions generals? Vegeu en aquest gràfic:

Captura

Per què ha calgut convocar eleccions?

El rebuig per part del PP, Ciutadans i els partits independentistes sobre els Pressupostos Generals de l’Estat 2019 que el cap de l’executiu va proposar el 13 de febrer va ser el detonant decisiu perquè ell mateix decidís donar la paraula als espanyols. “Digueu-me clàssic però sense Pressupostos un no pot governar”, va dir Sánchez.

Els partits es preparen contrarellotge per la cita electoral

Durant els dies presents, son els partits els que s’han de preocupar per organitzar-se i preparar unes candidatures vàlides que presentaran a finals de març. Però serà el dia 5 de març quan els espanyols es quedaran sense Corts, dissoltes per Sánchez el dia anterior. A banda, amb la data proposada pel president, sembla ser que ni els candidats dels partits ni els ciutadans gaudiran d’unes vacances de Setmana Santa tranquil·les. Coincidint amb la festivitat, la campanya electoral s’iniciarà el divendres 12 d’abril amb els seus usuals 15 dies de duració. D’aquesta manera, ni tan sols el cap de setmana següent a aquestes “petites” vacances els espanyols podran descansar de la política, ja que el dissabte 27 d’abril el dedicaran a reflexionar pel gran dia que s’esdevindrà.

I al maig, més eleccions

Per si semblava poc, als ciutadans se’ls acumularà feina pel maig. Tornaran a sortir a les urnes el 26 d’aquell mes per escollir les seves preferències autonòmiques, municipals i europees. Per aquesta data, s’espera que el futur d’Espanya ja hagi estat escollit, ja que el 23 de maig és l’últim dia per determinar el president espanyol i la Mesa del Congrés dels Diputats. En definitiva, tindrem uns mesos agitadors i decisius per la política espanyola.