Dies festius de castanyes, moniatos i panellets

CLÀUDIA SACREST (@csacrestm)

Descarrega’t l’article en PDF

Deixem enrere una altra edició de les Fires de Sant Narcís de Girona, on conflueixen tradicions, cultura i vida nocturna. Tothom troba el seu lloc per participar-hi.

12194895_10153761189512174_2056851963265597389_o

Diverses balses baixen pel riu Onyar en la quarta edició de la cursa. CLÀUDIA SACREST

El passat diumenge 1 de novembre els tradicionals focs de cloenda reflectien la seva llum i color sobre les aigües del riu Ter. Era el comiat de les festes de Sant Narcís d’enguany, unes festes que impregnen els records d’infantesa de tots els gironins a través de l’escalfor de les castanyes, l’aroma dels moniatos i els colors de tardor.

Pregó de nostàlgia i humor
Aquests records d’infantesa i joventut ressonaven a la plaça del Vi la setmana passada mentre el periodista Jordi Bosch brodava el pregó des de dalt del balcó de l’Ajuntament. Amb el bell art de la reminiscència, es va remuntar al seu episodi com a estudiant a l’Institut Vicens Vives –on després de 30 anys encara ha de passar a recollir el títol de Batxillerat– tot passant per les cantarelles de la tómbola de “¡y otra, y otra muñeca chochona!”.
Molts dels presents a la plaça entonaven i se sentien identificats amb les anècdotes, també l’alcalde Carles Puigdemont o el conseller Santi Vila, que l’escoltaven des del mateix balcó. Bosch va relatar com es celebrava l’espectacle taurí, que en lloc de toros eren vedells i s’utilitzava una mànega de bombers.
Finalment, va arrencar unes quantes riallades quan va constatar que el tema estrella dels dinars familiars seria el preu dels panellets: “Si Girona fos independent, podria adoptar el panellet com a moneda oficial!”, va exclamar Bosch. L’esperit de festa va continuar al ritme de rumba del grup de Sabor de Gràcia.

El pregoner Jordi Bosch des del balcó de l’Ajuntament. CLÀUDIA SACREST

Castells i pilars
Tot i no ser una plaça molt ampla, les voltes de la plaça del Vi són testimoni de grans moments de glòria. A part del pregó, les colles castelleres van prendre protagonisme sobretot en el moment àlgid on Minyons va descarregar el 3d10 amb folre i manilles.
Tanmateix, la colla de Marrecs va coronar l’espectacle casteller fent el seu tradicional pilar caminant, un pilar de quatre que puja totes les escales de la Catedral de Girona. L’emoció dels noranta esglaons ja és vídeo viral a la xarxa.

Cursa al riu Onyar
La Baixada d’Andròmines pel riu Onyar s’ha consolidat en la seva IV edició, obtenint una excel·lent resposta i participació per part dels ciutadans.
Diversos grups van construir i personalitzar les seves balses, moltes d’elles basades en una temàtica. El matí del dissabte 31 d’octubre es van poder veure balses inspirades en vaixells pirates i tripulacions disfressades per a l’ocasió.

Multitud de gegants
L’últim diumenge de festes va tenir lloc la Trobada Gegantera al Parc del Migdia, on va haver concerts d’animació infantil i danses populars catalanes.
A part dels gegants i capgrossos de la ciutat, es van aplegar gralles i gegants vinguts d’arreu de la província. Fins i tot, se’n va poder veure algun de la Ciutat Comtal, com la Sagrerina, que es va afegir a la cercavila i a la plantada. Les colles van gaudir d’un esmorzar on no va faltar la botifarra, el pa amb tomàquet i el porró de vi.

Gegants de Girona i d’arreu de Catalunya al Parc del Migdia. CLÀUDIA SACREST

Tradicions amb motor
Per 28è any consecutiu el Pavelló Municipal d’Esports va acollir el Trial Indoor Ciutat de Girona. El campionat compta amb els millors pilots a nivell nacional, com Toni Bou, 18 vegades campió del món i guanyador de sis victòries a Fontajau.
Els aficionats a les motos també van poder veure pilots de la talla d’Albert Cabestany, Adam Raga, Jeroni Fajardo, Pol Tarrés i Jaime Busto.

Barraques solidàries
Amb la venta dels gots es va fer recol·lecta de diners per al Banc d’Aliments, destinant-hi 50 cèntims per cada unitat. L’any passat la Comissió va aconseguir fer una donació de 257 caixes de productes, unes tres tones de menjar.
Com cada any, el primer dissabte de festes la nit es beneficia del canvi d’hora. Així doncs, tots aquells que es van apropar a la Copa van poder gaudir més que mai d’un cap de setmana amb grups com La Pegatina, Zoo i Medusa Box. Els grups d’Aspencat i Catarres van tancar la programació amb molt d’èxit.