De l’empoderament a la “cultura de la victimització”

La polèmica carta francesa davant del fenomen del #MeToo

BRITT ELVIRA (@brittelvirar)

Cada cop que s’obre una porta per al feminisme, es tanca una altra. La resposta francesa davant la proclamació del #MeToo als Globus d’Or ha generat controvèrsia, fins al punt que una de les autores de la carta, Catherine Deneuve, ha hagut de demanar disculpes. L’actriu francesa, en un comunicat publicat al diari Libération, s’excusa pel mal que pot haver provocat, però reclama que “alguns han distorsionat l’esperit del text” i que cal una clarificació de la carta.

Quan el hashtag #MeToo va començar a circular per les xarxes socials, l’assetjament sexual es va posar sobre la taula. Però va ser sobretot de la mà de celebritats de Hollywood com Oprah Winfrey que el moviment va començar a ser escoltat. A França fins i tot es va crear la variant #Balancetonporc, una expressió més ‘radical’ però justificada envers un problema greu. Tot i així, no va ser compartit per tothom. Al voltant de 100 personalitats franceses van elaborar una carta, posteriorment publicada al diari francès Le Monde, on es reclamava que “el moviment #MeToo havia anat massa enllà”.

Les paraules de la carta no només han generat un debat intens, sinó que han deixat en evidència que existeixen unes clares divisions culturals: entre aquell col·lectiu femení que insisteix a posar el focus sobre l’assetjament sexual com una problemàtica que ha de ser escoltada, i les dones que es preocupen per la creació d’una “cultura de la victimització».

Contraposició entre el moviment #MeToo i la carta francesa.

Així com el #MeToo va rebre crítiques, la carta francesa ràpidament va ser rebutjada per moltes dones arreu del món. Entre elles destaca Michelle Perrot, historiadora i feminista francesa qui considerava que les autores de l’escrit són “dones lliures triomfadores que amb això han mostrat una falta de solidaritat amb les víctimes del #MeToo”.

No es tracta de “posar en un mateix sac” tots els homes que hagin pogut molestar una dona, sigui flirtejant o insistint. El #MeToo el que defensa és la necessitat de fer front a l’assetjament, l’abús i la violència sexual, i l’argument que els homes “tenen dret a molestar” ha generat una reacció internacional que cada cop és més visible a les xarxes socials.