De l’aula a la pista: la construcció d’un Fórmula 1

MERITXELL BATLLE, SÍLVIA CASTELLANOS I JUDIT LÓPEZ (@JuditLopez20)

Descarrega’t l’article en PDF

Si ho has de fer tu, una cosa senzilla es torna molt complicada”. Això és el que passa segons Xavier Massot, Team Leader de l’ETSEIB Motorsport, quan un grup d’estudiants ha de construir un cotxe de Fórmula 1. L’oportunitat d’entrar en el món professional quan encara ets universitari és possible gràcies a la competició Formula Student.

En aquest campionat internacional, els joves dissenyen, construeixen i piloten un vehicle de competició. A Espanya hi trobem la Formula Student Spain, que se celebra a Montmeló i en la qual hi participen dues universitats catalanes: la Universitat Politècnica de Catalunya, amb quatre equips, i la Universitat de Girona, amb un. Enguany, la competició es va celebrar a l’agost i van competir-hi 1.700 estudiants de 13 països diferents.

Formula Student compta amb tres categories de cotxes: combustió, elèctrics i híbrids. Cadascuna es desenvolupa dins una competició que es divideix en dues proves. Per una banda, hi ha les estàtiques, on s’avalua el pla d’empresa, el disseny i l’anàlisi de costos. Per l’altra, les dinàmiques, en les quals es mesuren aspectes com l’acceleració, l’agilitat, la fiabilitat o la resistència, entre d’altres. Cada prova es puntua independentment i guanya l’equip que obté més punts totals.

“Aquest projecte és com una droga, t’apassiona massa”, confessa Pau Duaso, Team Leader del Vilanova Formula Team. Dormir, sortir amb els amics o assistir a classe passen a ocupar un segon pla quan t’endinses en aquest món. Els universitaris dediquen un mínim de 15 hores setmanals al projecte, però confessen que n’acaben sent moltes més. Segons Marta Mínguez, cap de màrqueting d’EUETIB e-Tech Racing, “la clau perquè el projecte tingui èxit és la dedicació i el compromís”. I precisament el compromís i la motivació són els factors que els líders tenen més en compte a l’hora d’escollir els membres del seu equip de Formula Student, deixant en segon terme l’expedient acadèmic de l’estudiant.

Un esforç que recompensa

En molts casos, aquest esforç es veu materialitzat en un contracte laboral. Les empreses del sector automobilístic valoren molt positivament la implicació en un projecte d’aquestes característiques. Fins i tot alguns membres dels equips catalans han acabat en escuderies de la Fórmula 1 com ara Toro Rosso o Lotus.

La part més difícil, però, és aconseguir els recursos per construir el cotxe. “Sense els patrocinadors, el projecte seria impossible”, afirma Ivan València, coordinador de màrqueting de la UPC ecoRacing. Aquests els proporcionen al voltant del 80% del pressupost, ja sigui amb peces o directament amb diners. La resta del finançament l’aconsegueixen amb ajudes de la universitat o fins i tot a través del micromecenatge1. Dur un cotxe a pista és tot un repte, ja que el cost del projecte dels equips catalans oscil·la entre 60.000 i 200.000 euros. A la competició, però, s’han d’enfrontar a països que compten amb un pressupost cinc vegades més alt.

Però això no és cap impediment per als equips catalans, ja que saben que és una oportunitat única d’aconseguir una experiència formativa i professional que no obtindrien només a les aules. És per això que alguns d’ells passen més hores al taller que a classe o directament es matriculen de menys assignatures, encara que això suposi sacrificar un any de la seva carrera.

Des que ha començat el curs, els equips ja s’estan preparant per a la Formula Student del 2016. Seran uns mesos que requeriran molt esforç i dedicació, però els estudiants saben que valdrà la pena, perquè, tal com diu Pau Duaso, “acabes aprenent molt més que a la universitat”.

Membres de l’EUETIB e-Tech Racing treballant al seu taller. A baix, un dels cotxes de l’equip ETSEIB Motorsport. JUDIT LÓPEZ

Els equips

ETSEIB Motorsport (UPC). Barcelona. 33 estudiants. Van quedar 13ns en la competició de cotxes elèctrics, convertint-se en el millor equip de l’estat. Hi participen des de l’any 2007, tot i que al principi amb cotxes de combustió.

EUETIB e-Tech Racing (UPC). Barcelona. 30 estudiants. El 2015 van construir un cotxe elèctric per primera vegada quedant 25ns, tot i que des de 2012 participen presentant la maqueta del projecte a les proves estàtiques.

UdG Racing Team (UdG). Girona. 20 estudiants. Posició 28 de 28 en cotxes de combustió. El 2015 van participar per primera vegada puntuant a les proves estàtiques.

UPC ecoRacing (UPC). Terrassa. 34 estudiants. Van quedar 14ns aquest agost. És l’únic equip de l’Estat que ha arribat al podi. Van començar participant amb un híbrid.

Vilanova Formula Team (UPC). Vilanova i la Geltrú. 34 estudiants. Malgrat quedar penúltims en cotxes de combustió, s’han convertit en l’únic equip que ha aconseguit, en un any, construir des de zero el monoplaça.

1. Sistema de finançament que es basa en la cooperació col·lectiva, normalment a través d’Internet.